لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

پلیس بریتانیا در حال بررسی ۲۴۰ مدرک دربارهٔ چگونگی حمله به جاسوس روس است


امبر راد وزیر کشور بریتانیا از صحنه سوءقصد به جاسوس دوجانبه روس و دخترش بازدید می‌کند.
امبر راد وزیر کشور بریتانیا از صحنه سوءقصد به جاسوس دوجانبه روس و دخترش بازدید می‌کند.

پلیس بریتانیا بیش از ۲۰۰ شاهد را در ارتباط با سوءقصد به جاسوس دوجانبه روس و دختر او شناسایی کرده و اکنون در حال بررسی بیش از ۲۴۰ مدرک و مستندات دربارهٔ چگونگی این سوءقصد است که با گاز اعصاب صورت گرفته‌ است.

سرگئی اسکیرپال جاسوس دوجانبه سابق روس و دختر ۳۳ ساله او، یولیا، از یکشنبه گذشته که بیهوش بر نیمکتی در کاتدرال شهر سالزبری بریتانیا پیدا شدند در بیمارستان بستری هستند و شرایط آنها وخیم گزارش شده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امبر راد وزیر کشور بریتانیا روز شنبه ۱۹ اسفند پس از نشستی با کمیته امنیتی کابینه در جمع خبرنگاران گفت: «دو قربانی این حادثه همچنان در بیمارستان بستری هستند و شرایط آنها وخیم اما ثابت است».

وی همچنین اظهار داشت نیک بیلی، مأمور پلیسی که در واکنش به این سوءقصد خود را به قربانیان رسانده بود، همچنان به شدت بیمار است اما قادر است که با خانواده خود صحبت کند.

خانم راد سپس عنوان کرد که بیش از ۲۵۰ مأمور مبارزه با تروریسم به بررسی زوایای مختلف این پرونده مشغولند و کار خود را با سرعت و حرفه‌ای‌گری پیش می‌برند.

بسیاری از رسانه‌های بریتانیایی و سیاستمداران این کشور ظن آن دارند که روسیه نقش اصلی را در سوءقصد به اسکیرپال و دخترش ایفاء کرده است اما امبر راد تاکید دارد که هنوز خیلی برای قضاوت زود است و فعلا نمی‌توان گفت که چه کسی در این ماجرا دست داشته است.

وی اظهار داشت باید به پلیس زمان کافی داده شود تا بتواند تحقیقات خود را تکمیل کند و واقعیت را تشخیص دهد.

روسیه هرگونه دخالت در این حادثه را به شدت تکذیب کرده و گفته است که رسانه‌های بریتانیایی از این رخداد سوءاستفاده می‌کنند تا به احساسات ضد روسی در این کشور دامن بزنند.

سخنگوی کرملین همچنین این رخداد را «تراژیک» توصیف کرده و عنوان داشته که روسیه آماده همکاری با بریتانیا در این باره است.

گفته می‌شود که سرگئی اسکریپال، مامور سابق اطلاعاتی روسیه، برخی اطلاعات محرمانه این کشور را در اختیار بریتانیا قرار داده است. سوءقصد به وی و دخترش با گاز اعصاب یادآور حادثه قتل الکساندر لیتویننکو در لندن است. او که جاسوس سابق کاگ‌ب و از منتقدان ولادیمیر پوتین بود بر اثر نوشیدن چای سبز آلوده به پلوتونیوم ۲۱۰ رادیواکتیو کشته شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ س.ن / ک.ر
XS
SM
MD
LG