لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

بریتانیا بار دیگر خواستار آزادی نازنین زاغری شد


دیدار حسن روحانی و ترزا می در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد
دیدار حسن روحانی و ترزا می در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد

نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با رئیس‌جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، از ادامه بازداشت نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامپسون رویترز ابراز نگرانی کرد که دو سال و نیم است در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه چهارم مهر به نقل از مقامات بریتانیا گزارش داد که ترزا می نگرانی‌های خود در رابطه با این مسئله را به طور مستقیم با حسن روحانی در میان گذاشته است.

نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند بریتانیا که همراه دختر خردسال خود به ایران سفر کرده بود فروردین ۱۳۹۵ بازداشت شد. مقامات ایران وی را به تلاش برای براندازی حکومت جمهوری اسلامی متهم ساخته‌اند، اتهامی که او آن را رد کرده است.

این گزارش می‌گوید که جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز روز چهارشنبه بار دیگر از مقامات ایران خواسته که خانم زاغری هر چه سریع‌تر آزاد شود.

وی اظهار داشت: «من بار دیگرانه مصرانه خواست آزادی سریع نازنین را مطرح کردم. او استحقاق این را دارد که نزد خانواده و به خانه خود بازگردد».

بسیاری از رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور یافته‌اند. حسن روحانی نیز در حاشیه این مجمع دیدارهایی با رهبران کشورها دارد.

پیش از دیدار آقای روحانی با نخست‌وزیر بریتانیا گزارش شده بود که خانم ترزا می در این دیدار نگرانی جدی خود را از تداوم بازداشت نازنین زاغری مطرح می‌کند و خواهان آزادی وی براساس اصول انساندوستانه خواهد شد.

یک هفته قبل از این، وزارت خارجه بریتانیا به شهروندان دوتابعیتی ایرانی – بریتانیایی توصیه کرده بود که حتی‌المقدور از سفر به ایران پرهیز کنند، چرا که در صورت دستگیری آنان لندن توانایی چندانی برای آزادی آنها ندارد.

این وزارتخانه عنوان کرده بود: «حکومت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین اگر یک شهروند دوتابعیتی بازداشت شود، توانایی ما برای حمایت از وی به شدت محدود خواهد بود».

عباس عدالت، استاد ریاضی و علوم کامپیوتری دانشگاه امپریال کالج لندن دیگر شهروند ایرانی - ‌بریتانیایی است که در ایران زندانی شده. وی که برای شرکت در یک کارگاه آموزشی به تهران سفر کرده بود اوایل اردیبهشت ماه امسال در منزل یکی از بستگانش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

مورد دیگر کمال فروغی است که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی وی را حدود هفت سال قبل بازداشت کرده‌اند و همچنان در زندان به‌ سر می‌برد. وی به اتهام جاسوسی محاکمه و به هشت سال زندان محکوم شده است.

منبع: حبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG