لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

کامرون: اسرائیل علیه ایران مقابله به مثل نکند؛ تحریم بیشتر تهران را بررسی می‌کنیم


به گفته دیوید کامرون، بریتانیا در حال بررسی این موضوع است که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست گروه‌های غیرمجاز قرار گیرد
به گفته دیوید کامرون، بریتانیا در حال بررسی این موضوع است که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست گروه‌های غیرمجاز قرار گیرد

وزیر خارجه بریتانیا از اسرائیل خواست تا به‌دنبال حمله موشکی و پهپادی ایران مقابله به مثل نکند و افزود که این کشور اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران را بررسی خواهد کرد.

دیوید کامرون روز دوشنبه ۲۷ فروردین حمله گسترده ایران به خاک اسرائیل را «شکست تقریبا کامل» خواند و در مورد اسرائیل گفت: «به‌نظرم آن‌ها کاملا محق هستند که پاسخ این حملات را بدهند چون مورد حمله قرار گرفته‌اند، اما به عنوان دوست از آن‌ها می‌خواهیم که با عقل و دل فکر کنند و در عین حال هوشمند و سرسخت باشند».

او به تلویزیونی بی‌بی‌سی گفت که از اسرائیل خواسته است تا تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش ندهد.

حمله ایران به خاک اسرائیل که نیمه‌شب شنبه با استفاده از ۳۰۰ موشک و پهپاد صورت گرفت، به گفته مقام‌های اسرائیلی، خسارات جزئی برجای گذاشت و ۹۹ درصد این پرتابه‌ها از سوی پدافند هوایی این کشور با مشارکت کشورهای هم‌پیمان از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن رهگیری و منهدم شدند.

حملات ایران در پی هدف قرار گرفتن ساختمانی در نزدیکی سفارت ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین انجام شد که به اسرائیل نسبت داده می‌شود و در جریان آن هفت تن از فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی کشته شدند.

وزیر خارجه بریتانیا به شبکه اسکای نیوز نیز گفت: «از بسیاری جهات، این یک شکست دوگانه برای ایران است. حمله تقریبا با شکست کامل روبه‌رو شد و از سوی دیگر به جهانیان ثابت شد که آن‌ها نفوذ شرورانه‌ای در منطقه دارند. بنابراین امیدواریم که مقابله به مثل صورت نگیرد».

شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیز پیشتر گزارش داده بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در گفت‌وگوی تلفنی بامداد یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از او خواسته به «پیروزی» به‌دست آمده کنونی اکتفا کرده و از حمله به ایران خودداری کند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، نیز روز دوشنبه از اسرائیل خواست که در قبال حمله ایران خویشتنداری به خرج دهد.

او با بیان این‌که «همه قبول دارند شیوه‌ای که اسرائیل با استفاده از آن این حمله را با موفقیت دفع کرد... واقعا تحسین‌برانگیز است»، افزود: «این موفقیت نباید از دست برود و در نتیجه توصیه ما این است که تنش‌زدایی صورت گیرد».

رئیس‌جمهور فرانسه هم روز دوشنبه از اسرائیل خواست که از تشدید تنش‌ها خودداری کند.

امانوئل مکرون در گفتگو با یک تلویزیون و رادیوی این کشور گفت که ما تمام تلاش خود را به خرج می‌دهیم تا از بالا گرفتن تنش‌ها جلوگیری کنیم.

او از اسرائیل خواست که هدفش را معطوف به انزوای ایران کند تا تشدید تنش‌ها.

به گفته رئیس‌جمهور فرانسه، «وضعیت در حال حاضر بسیار بی‌ثبات است».

کابینه جنگی اسرائیل روز یک‌شنبه درباره نحوه واکنش به حملات تهران تشکیل شد ولی، بر اساس گزارش‌ها، بی‌نتیجه پایان یافت.

یک مقام اسرائیلی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت دولت اسرائیل مصمم به واکنش به حملات ایران است و از ارتش این کشور خواسته که گزینه‌هایی را در این مورد ارائه دهد.

این در حالی است که به گفته مقامات آمریکایی، جو بایدن و اعضای تیم امنیت ملی او به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند که واشینگتن در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

در همین حال، روزنامه وال استریت جورنال روز یک‌شنبه نوشت: «مقامات غربی اعلام کردند که به باور آن‌ها، واکنش اسرائیل می‌تواند به سرعت و به زودی در روز دوشنبه انجام شود».

بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران

دیوید کامرون در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد که بریتانیا در همکاری با شرکای خود اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند.

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «ما در حال حاضر ۴۰۰ مورد تحریم علیه ایران اعمال کرده‌ایم. رژیم تحریم‌های جدید در پایان سال گذشته برقرار شد که ثابت شد بسیار موثر عمل کرده است».

او گفت: «ما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را کاملا تحریم کرده‌ایم و در حال بررسی اقدامات بیشتر در این زمینه هستیم».

به گفته آقای کامرون، بریتانیا در حال بررسی این موضوع است که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست گروه‌های غیرمجاز قرار گیرد.

پیشتر نیز آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه ایران شده بود.

او گفت: «تحریم‌ها در رابطه با پهپادهای مورد استفاده روسیه در جنگ اوکراین هم‌اکنون برقرار است. من کاملا موافق تعمیم این تحریم‌ها به ایران هستم چرا که می‌بینیم اقدامات این کشور در شرایط کنونی چقدر خطرناک است».

اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز گفته که اتحادیه اروپا در مورد تشدید تحریم‌های ایران تصمیم می‌گیرد، به ویژه تحریم‌های مربوط به پهپادها و برنامه موشکی جمهوری اسلامی.

اتحادیه اروپا در ماه دسامبر با هدف ممانعت از تولید پهپادهایی که مسکو در جنگ خود علیه اوکراین به کار می‌گیرد، تحریم‌هایی را علیه ایران تصویب کرده بود.

وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه قرار است روز سه‌شنبه در یک نشست اضطراری که به صورت ویدئویی انجام می‌شود به موضوع حمله ایران به اسرائیل بپردازند.

آقای بورل با اعلام این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که هدف اتحادیه اروپا کاهش تنش‌ها و تامین امنیت منطقه است.

لغو محدودیت پروازها از فرودگاه «امام خمینی» و مهرآباد

در همین حال، محدودیت پروازها از فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» و مهرآباد لغو شده و پروازهای این دو فرودگاه به حالت عادی بازگشته است.

خبرگزاری مهر دوشنبه اعلام کرد بر اساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشور که روز یک‌شنبه ابلاغ شد، وضعیت فرودگاه بین‌المللی تهران از ساعت شش صبح و مهرآباد از ساعت ۵:۳۰ صبح به حالت عادی تغییر کرده است.

در هشدار هوایی دیروز سازمان هواپیمایی کشور، پروازهای این دو فرودگاه و فرودگاه‌های شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت شش صبح دوشنبه «لغو» شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی و وال استریت جورنال/ک. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG