لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

بوریس جانسون: ایران باید با عواقب حمله فجیع به کشتی اسرائیلی روبه‌رو شود


بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا
بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه ۱۱ مرداد اعلام کرد ایران باید با عواقب حمله «فجیع» به کشتی اسرائیلی در سواحل عمان روبه‌رو شود.

وی گفت «این یک حمله فجیع و غیرقابل قبول به یک کشتی تجاری است و ایران باید با عواقب آنچه انجام داده مواجه شود.»

او افزود که در این حمله «یک شهروند بریتانیا کشته شد. بی هیچ تردیدی، بسیار ضروری است که ایران و هر کشور دیگری به آزادی کشتیرانی در جهان احترام بگذارد و بریتانیا بر روی این اصل پافشاری خواهد کرد.»

در حمله‌ای که اسرائیل و سنتکام آن را «پهپادی» نامیده‌اند، بامداد پنجشنبه، هفتم مرداد، کشتی «مرسر» که در مالکیت شرکت اسرائیلی «زودیاک» است، آسیب دید و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند.

بریتانیا و رومانی روز دوشنبه ۱۲ مرداد سفیران ایران در کشورهای خود را در ارتباط با حمله به یک کشتی تجاری در سواحل عمان احضار کردند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران با تکذیب دوباره نقش داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائيلی گفته است که حکومت ایران به هر اقدام تلافی‌جویانه‌ کشورهای دیگر «بی‌درنگ و با قوت و جدیت» پاسخ می‌دهد.

سعید خطیب‌زاده گفته است وزیران خارجه بریتانیا و آمریکا «سند و مدرک» برای نقش داشتن ایران در حمله به این نفتکش ارائه نداده و «بیانیه‌های هماهنگ شده» علیه ایران خوانده‌اند.

علاوه بر نخست وزیر اسرائيل و وزیر خارجه بریتانیا که ایران را مسئول این حمله دانسته‌اند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای ایران را مسئول حمله مرگبار به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان دانست و گفت «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.

پیش از این، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نیز با تاکید بر لزوم پاسخ دادن به ایران گفته بود کشورش «می‌تواند این پیام را از راه‌هایی که خود در اختیار دارد، به ایران بفهماند».

رادیوی ارتش اسرائیل نیز روز یک‌شنبه گزارش داد که واکنش اسرائیل به حمله دریایی ایران، یک امر حتمی است و ارتش اسرائیل درباره تعیین زمان و مکان مناسب تصمیم می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG