لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

دولت بریتانیا ۱۳ فرد و نهاد دیگر در ایران را در رابطه با نقض حقوق بشر تحریم کرد


جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا
جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا

دولت بریتانیا با تأکید بر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای هدف قرار دادن شهروندان بریتانیا و ساکنین در خاک این کشور و محکوم کردن تهران به نقض حقوق بشر مردم ایران، ۱۳ مقام و نهاد دیگر جمهوری اسلامی ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیر، با اعلام بسته جدید تحریمی در پارلمان بریتانیا گفت تحریم‌ها برای پاسخ‌گو کردن تهران به تهدیداتی است که متوجه بریتانیا و کشورهای متحد آن کرده است.

جیمز کلورلی افزود تحریم‌ها «به ما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنیم برای کسانی که به دنبال وارد کردن آسیب به بریتانیا هستند، هیچ مخفی‌گاهی وجود ندارد».

بسته جدید تحریمی بریتانیا از جمله علیه این افراد و نهادها اعمال شده است: عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، صغری خدادادی، مدیر زندان زنان در قرچک تهران، حیدر پسندیده، رئیس زندان سنندج، مراد فتحی، مدیرکل زندان‌های استان کردستان، محمدحسین خسروی، مدیرکل زندان‌های استان سیستان و بلوچستان و مرتضی پیری، رئیس زندان زنجان.

این بسته نهادهای دولتی جمهوری اسلامی ایران را نیز که با امنیت سایبری مرتبط هستند، هدف قرار داده است.

جیمز کلورلی در اظهارات خود در مجلس عوام همچنین به اختیارات بیشتری اشاره کرد که برای هدف قرار دادن تصمیم‌گیرندگان کلیدی در حاکمیت ایران و مأمورین اجرای طرح‌های محوله از سوی تهران، در اختیار دولت لندن قرار گرفته و کشورش را در مجازات عوامل تضعیف‌کننده منافع بریتانیا «قدرتمندتر کرده است».

او گفت بریتانیا معیارهای تازه‌ای را تعیین کرده که بر اساس آن، اختیارات دولت برای تحریم افراد و نهادهایی که در «فعالیت‌های خصمانه» در بریتانیا یا در خاک کشورهای متحد و در سراسر جهان دخیل هستند، گسترش یافته است.

آقای کلورلی اضافه کرد افراد یا گروه‌هایی که در خاورمیانه و یا در سطح بین‌المللی صلح، ثبات و امنیت را تضعیف می‌کنند، تحریم خواهند شد.

او به نمایندگان پارلمان کشورش گفت دولت ریشی سوناک ترجیح می‌داد از راهکار تحریم استفاده نکند و «در پی تشدید تنش با تهران نیست» اما تا هنگامی که ایران از «اقدامات تأسف‌بار خود عدول نکرده»، نمی‌توان سکوت کرد.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین به خبرنگاران گفت کشورش در یک سال و نیم اخیر شاهد «سطحی بی‌سابقه از تجاوز از سوی ایران بوده» و تهران تلاش کرده تا «صدای مخالفین را در خاک انگلستان خاموش کند».

او تصریح کرد که وزارت کشور و تشکیلات امنیتی بریتانیا به تلاش برای محافظت از ساکنین در بریتانیا ادامه می‌دهند.

اشاره وزیر خارجه بریتانیا به سلسله تهدیداتی است که به گفته مسئولان ارشد در نهادهای امنیتی این کشور، از ناحیه جمهوری اسلامی ایران متوجه روزنامه‌نگاران و کنشگران بریتانیایی- ایرانی یا فعال در خاک بریتانیا بوده است.

سخنان وزیر خارجه بریتانیا در مجلس عوام در لندن و اعلام بسته جدید تحریمی علیه تهران ساعاتی پیش از آن بود که یک نشست شورای امنیت با ریاست سفیر بریتانیا در سازمان ملل در ارتباط با ایران برگزار شود.

به گزارش رسانه‌ها در لندن، بریتانیا با به دست گرفتن ریاست نوبتی شورای امنیت در طول ماه ژوئیه، طرحی را برای تقویت مخالفت در سطح بین‌المللی با برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به این شورا ارائه می‌کند.

مقامات وزارت خارجه بریتانیا گفته‌اند که دولت لندن شواهدی را به اعضای شورای امنیت ارائه خواهد کرد که نشان می‌دهد ایران به ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها در یمن و برای ارتش روسیه جهت کاربرد در جبهه‌های جنگ اوکراین ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه بریتانیا خود روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه العربیه در لندن، دولت ایران را فرا خواند تا از تجهیز تسلیحاتی حوثی‌ها به سازوبرگ نظامی «خودداری کند».

جیمز کلورلی در مصاحبه با العربیه با گفتن این‌که بریتانیا به جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای متعهد است، افزود احتمال به رسمیت شناختن سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی، همچنان یک گزینه برای دولت لندن است.

بریتانیا برای ابراز ناخشنودی از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های متعدد، تا کنون بیش از ۳۵۰ مورد تحریم علیه مهره‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی ایران برقرار کرده است.

بیشترین تحریم‌های بریتانیا در ارتباط با نقض حقوق بشر و علیه مقامات ارشد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در خصوص تحریم‌های اخیر از سوی کشورهای غربی علیه تهران گفت «مداخله در امور داخلی ایران بدون واکنش نخواهد بود» و «ایران تحت تأثیر فشارهای سیاسی که هدف آن اخاذی از جمهوری اسلامی است، قرار نخواهد گرفت».

XS
SM
MD
LG