لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

ایران «دو نفت‌کش بریتانیایی» را در تنگه هرمز توقیف کرد


تصویری از نفتکش «استنا امپرو» با پرچم بریتانیا تردد می‌کند
تصویری از نفتکش «استنا امپرو» با پرچم بریتانیا تردد می‌کند

سپاه پاسداران جمعه ۲۸ تیرماه اعلام کرد که یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرده است. همچنین گزارش‌هایی در خصوص توقیف دومین نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس منتشر شده است.

گرت مارکیس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با بیان این که از توقیف نفتکش مطلع شده، گفته است، ایالات متحده به همکاری با متحدان برای مقابله با اقدامات «مخرب ایران» ادامه می‌دهد.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نفتکش به «هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

این بیانیه اضافه کرده است: «نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.»

یک سخنگو وزارت دفاع بریتانیا هم در این زمینه گفته است: ما خیلی فوری به دنبال دستیابی به اطلاعات بیشتر و ارزیابی وضعیت بعد از انتشار گزارش‌ها درباره حادثه خلیج فارس هستیم.

در همین حال، سی ان ان به نقل مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گوید، یک نفتکش دیگر بریتانیایی به فاصله ۳۰ دقیقه پس از نفتکش استنا توسط سپاه توقیف و به داخل آب های ایران هدایت شده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع معتبری که تردد نفتکش‌ها را رصد می‌کنند گزارش داده است ابرنفتکش MESDAR، با پرچم لیبریا و در اختیار بریتانیا، به مقصد بندری در عربستان در حرکت بود اما عصر جمعه در تنگه هرمز یکباره به سوی آب‌های ایران تغییر مسیر داد.

واکنش شرکت کشیترانی

شرکت کشتیرانی «استنا بالک» در بیانیه‌ای هم تایید کرده است که ساعت ۶ بعداز ظهر به وقت محلی نفتکش استنا ایمپرو، ثبت شده در بریتانیا، به هنگام حرکت در آب‌های بین المللی در تنگه هرمز توسط چند قایق تندرو و یک هلیکوپتر به داخل آبهای ایران هدایت شده است.

این شرکت همچنین اعلام کرده است که ارتباطش با نفتکش استنا امپرو و ۲۳ خدمه آن قطع شده است.

پیشتر گزارش شده بود که نفتکش «استنا امپرو» با پرچم بریتانیا به طور ناگهانی مسیرش را به سمت آبهای ایران تغییر داده، در حالی که مقصد آن عربستان سعودی بوده است.

گفته می‌شود این نفتکش از بندر فجیره امارات عازم بندر الجبیل عربستان بوده، ولی مسیرش را عوض کرده و به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است.

تنش بین بریتانیا و ایران به دنبال توقیف یک نفتکش ایرانی در جبل الطارق وارد مرحله تازه ای شد.

دولت جبل‌الطارق که زیر نظر بریتانیا اداره می‌شود روز ۱۳ تیر در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش به نام «گریس ۱» در آب‌های خود خبر داد. جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود و در توقیف ابرنفتکش نیروی دریایی بریتانیا نیز مشارکت داشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که این نفتکش عازم سوریه نبوده و به مقصد «جایی دیگر» در حرکت بوده است؛ با این حال دولت جبل‌الطارق می‌گوید شواهد نشان می‌دهد که مقصد این ابرنفتکش بندر بانیاس سوریه بوده است.

پیش از این محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، و همچنین امیر حاتمی، وزیر دفاع، نیز گفته بودند که توقیف این نفتکش «بدون پاسخ نخواهد ماند».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، و همچنین چند نماینده مجلس نیز خواستار توقیف یک نفتکش بریتانیایی شده بودند.

XS
SM
MD
LG