لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

بریتانیا تهدید کرد قايق‌های مهاجران را مجبور می‌کند به فرانسه برگردند


نجات پناهجویان در کانال مانش (عکس از آرشیو)
نجات پناهجویان در کانال مانش (عکس از آرشیو)

دولت بریتانیا طرح بازگرداندن اجباری قایق‌های حامل مهاجران که با عبور از کانال مانش به سواحل این کشور می رسند را تصویب کرد.

تصويب این طرح و شروع اجرای آن به دستور وزیر کشور بریتانیا مناسبات لندن و پاریس درمورد نحوه کنترل مهاجرت غیرقانونی بین سواحل دو کشور را تیره خواهد کرد.

به گزارش رویترز٬ در ماه‌های اخیر صدها قایق کوچک و ناامن حامل پناهجویان با عبور از کانال مانش خود را به سواحل جنوب شرقی بریتانیا رسانده‌اند.

تعداد پناهجویانی که این مسیر را طی می کنند هر سال در فصل تابستان افزایش می یابد ولی با توجه به مسدود شدن سایر راه‌های ورود به بریتانیا تعداد افرادی که از کانال مانش قصد ورود غیرقانونی به این کشور را دارند در تابستان امسال چندین برابر شده است.

یک مقام بریتانیایی که نخواست نامش فاش شود گفت٬ نیروهای مرزبانی برای بازگرداندن قایق‌های مهاجران آموزش می‌بینند ولی از این روش فقط در مواقعی که کاملا امن باشد، استفاده می‌کنند.

او افزود که دادستان کل بریتانیا نیز به زودی موازین حقوقی برای اجرای این راهکار جدید را تنظیم خواهد کرد.

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا در مذاکرات اخیر به جرالد دارمنن، همتای فرانسوی خود گفت جلوگیری از ورود این مهاجران «اولویت شماره یک» اوست . خانم پاتل چند روز پیش نیز تهدید کرد که اگر فرانسه برای جلوگیری از حرکت مهاجران اقدامات بیشتری انجام ندهد بریتانیا اختصاص ۵۴ میلیون پوند از بودجه‌ای که برای کنترل مهاجرت تقبل کرده بود را متوقف خواهد کرد.

در مقابل وزیر کشور فرانسه تاکید کرد که دولت بریتانیا علاوه بر تبعیت از قوانین بین المللی دریانوردی باید تعهدات خود در قبال فرانسه از جمله مشارکت مالی در هزینه گشت زنی در مرزهای دریایی بین دو کشور را اجرا کند.

جرالد دارمنن افزود:«فرانسه هیچ روشی را که ناقض قوانین بین المللی دریانوردی است و یا تهدیدهای مالی را نخواهد پذیرفت.»

وزیر کشور فرانسه در نامه‌ای خطاب به همتای بریتانیایی خود که به روزنامه‌های چاپ لندن درز کرده است می گوید:«مجبور کردن قایق‌ها به بازگشت به سواحل فرانسه کار خطرناکی است و حفاظت از جان انسانها در دریا برهر گونه ملاحظه‌ای در زمینه ملیت، موقعیت این افراد و یا سیاست‌های مهاجرتی ارجحیت دارد.»

نهادهای خیریه می گوید این طرح دولت بریتانیا ممکن است غیرقانونی باشد و برخی از سیاستمداران نیز آن را غیرعملی می دانند.

یک نهاد خیریه مردمی که در کانال مانش به قایق‌های حامل مهاجران کمک می‌کند گفت قوانین بین المللی دریانوردی به صراحت مشخص کرده که کمک به مسافران در خطر وظیفه تمامی شناورهاست.

رییس یک نهاد خیریه دیگر که به مهاجران در سواحل بریتانیا کمک می‌کند گفت:«این روش بسیار خطرناک است چون مهاجران به هیچ وجه حاضر به بازگشت نیستند و ممکن است خود را به دریا بیاندازند.»

یک عضو حزب حاکم محافظه کار در پارلمان بریتانیا نیز گفت:«نزدیک شدن قایق‌های مرزبانی با سرعت زیاد به قایق‌های کوچک و ناامن حامل مهاجران جان این افراد را به خطر می اندازد و در آن صورت ما با مشکل نجات آنها از غرق شدن روبرو خواهیم شد.»

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا بدون اظهار نظر در مورد اختلاف لندن و پاریس گفت دولت بریتانیا در حال بررسی گزینه‌های امن و قانونی برای جلوگیری از ورود قایق‌های حامل مهاجران است.

تعداد مهاجرانی که با عبور از کانال مانش وارد بریتانیا شده اند امسال به حدود ۱۳ هزارنفر رسیده است که در مقایسه با تعداد پناهجویان در کشورهای کوچک و فقیری نظیر لبنان رقم بسیار ناچیزی است.

ولی توقف مهاجرت غیرقانونی به یکی از اولویت‌ها و شعارهای تبلیغاتی حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون بدل شده است. مهاجرت یکی از موضوعات اصلی همه پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ بود که به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منجر شد.

دولت‌های بریتانیا و فرانسه در ژوئیه امسال در مورد استقرار تعداد بیشتری از نیروهای پلیس و مرزبانی و اختصاص بودجه بیشتر به کنترل منطقه توافق کردند. نیروهای انتظامی فرانسه در ماههای اخیر قایق‌های بیشتری را ضبط کرده اند ولی می گویند توقف کامل حرکت مهاجران به سوی بریتانیا ناممکن است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG