لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

گزارش‌ها درباره «تصمیم» بریتانیا و آمریکا برای حمله هوایی به حوثی‌ها


روزنامه تایمز روز پنجشنبه گزارش داد که انتظار می‌رود بریتانیا به همراه ایالات متحده مواضع شبه‌نظامیان حوثی در یمن را که از حمایت ایران برخوردارند، هدف حملات هوایی قرار دهد.

شبکه خبری سی ان ان نیز از آمادگی آمریکا برای حمله به مواضع شبه نظامیان حوثی خبر داده است.

ایالات متحده تاکنون گزارش‌ها درباره قصد خود برای انجام حملات هوایی به حوثی‌ها را تایید نکرده و دفتر ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، نیز دراین‌باره توضیحی نداده است.

بر اساس گزارش روزنامه تایمز، آقای سوناک روز پنج‌شنبه در نشستی با وزرای کابینه خود آنها را در جریان مداخله نظامی قریب‌الوقوع بریتانیا قرار داده است.

رسانه‌های بریتانیایی همچنین گزارش دادند که دولت بریتانیا دیگر شخصیت‌های سیاسی این کشور از جمله کی‌یر استارمر، جمله رهبر حزب کارگر بریتانیا، و نیز رئیس مجلس عوام را از این تصمیم مطلع کرده است.

شبه نظامیان حوثی یمن در واکنش به جنگ اسرائیل در غزه، کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را با این ادعا که با اسرائیل مرتبط هستند، هدف حملات متعدد خود قرار داده‌اند.

این حملات امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی در منطقه را تهدید کرده و باعث شده که شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی مسیر شناورهای خود را تغییر بدهند و به جای راه میان‌بر کانال سوئز، مسیری به مراتب طولانی‌تر و پرهزینه‌تر را انتخاب کنند، مسیری که قاره آفریقا را دور می‌زند.

ارتش آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که حوثی‌ها بار دیگر با موشک‌های بالستیک ضدکشتی خود، خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی در خلیج عدن را مورد حمله قرار داده‌اند. به گفته ارتش آمریکا، این بیست و هفتمین حمله حوثی‌ها به خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی از روز نوزدهم نوامبر تاکنون بوده است.

نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا در اوایل این هفته، چندین حمله پهپادی و موشکی را در جنوب دریای سرخ دفع کردند. ایالات متحده برای تضمین امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن و مقابله با حملات حوثی‌ها یک گروه ضربت دریایی با مشارکت چندین کشور دیگر از جمله بریتانیا ایجاد کرده است.

از سویی وزیر دفاع بریتانیا نیز چندی پیش به حوثی‌ها هشدار داده بود که لندن در حال بررسی «اقدام مستقیم» علیه گروه شبه‌نظامی است و اگر حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری قطع نشود، بریتانیا بی‌تردید به آن واکنش نظامی نشان خواهد داد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG