لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

آمریکا و بریتانیا «حملات سایبری ایران» به آلبانی را به شدت محکوم کردند؛ تهران واکنش نشان داد


نمایی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در تیرانا، پایتخت آلبانی
نمایی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در تیرانا، پایتخت آلبانی

در پی قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران به‌دلیل حملات سایبری «گروه‌های هکری مرتبط با جمهوری اسلامی»، بریتانیا و آمریکا به شدت از حملات سایبری ایران انتقاد کردند.

کاخ سفید ساعاتی پس از اعلام خبر قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران، حملات «بی‌سابقه» سایبری جمهوری اسلامی به این کشور را به شدت محکوم کرد و هشدار داد که تهران با عواقب آن مواجه خواهد شد.

آدرین واستون، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۶ شهریور اعلام کرد ایالات متحده به شدت حمله سایبری به متحد این کشور در ناتو را محکوم می‌کند و ایران باید پاسخگو باشد: ایالات متحده اقدامات بیشتری را انجام خواهد داد تا ایران را در قبال اقداماتی که امنیت متحد آمریکا را تهدید کرده و پیشینه‌ای نگران‌کننده در فضای سایبری دارد، پاسخگو کند.

وزیر خارجه جدید بریتانیا نیز اعلام کرد که مرکز امنیت ملی سایبری این کشور «تقریبا با قطعیت» هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی را مسئول حملات سایبری به نهادهای دولتی آلبانی در ژوئیه سال جاری می‌داند.

جیمز کلورلی در ادامه گفته است اقدام بی‌پروای ایران نشان از بی‌اعتنایی جمهوری اسلامی به شهروندان آلبانی داشت و توانایی آن‌ها برای دسترسی به خدمات عمومی ضروری را محدود کرد.

این بیانیه بر حمایت بریتانیا از آلبانی به خاطر افشای اقدامات غیرقابل قبول ایران تاکید کرده است.

در این میان، وزارت خارجه ایران با رد اتهام حملات سایبری به آلبانی، آن را «ادعاهای بی‌اساس» خواند و تصمیم این کشور به قطع روابط با تهران را «اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی» عنوان کرد.

وزارت خارجه ایران در ادامه، اقدام آلبانی را تحت تاثیر «نقش‌آفرینی طرف‌های ثالث» خواند و مدعی شد که صدور فوری بیانیه دولت آمریکا و همچنین استقبال رسانه‌های اسرائیل از این تصمیم، از وجود برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده برای فضاسازی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.

اِدی راما، نخست‌وزیر آلبانی، روز چهارشنبه با اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران گفت: «این واکنش شدید… کاملاً متناسب با شدت و خطر حمله سایبری است که تهدید به فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک کردن سوابق دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت و ایجاد هرج و مرج و ناامنی در کشور کرده بود».

آقای راما گفت: «هیئت وزیران در مورد قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری کرده‌ است».

او جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که در ۱۵ ژوئیه حمله‌ای سایبری علیه نهادهای آلبانیایی به‌منظور «فلج کردن خدمات عمومی و هک داده‌ها و ارتباطات الکترونیکی سامانه‌های دولتی» انجام داده است.

نخست‌وزیر آلبانی افزود: «حمله یادشده ناکام ماند و خسارات وارده در مقایسه با اهدافی که متجاوزان داشتند، حداقل است. همه سیستم‌ها کاملاً عملیاتی شده‌اند و هیچ گونه حذف غیرقابل برگشت داده‌ها رخ نداد».

یک شرکت امنیت سایبری آمریکایی روز ۱۳ مرداد گفت حملات سایبری اواخر تیرماه که فعالیت سامانه‌های اینترنتی چندین نهاد دولتی آلبانی را به طور موقت قطع کرد به احتمال زیاد توسط هکرهای وابسته به حکومت ایران انجام شده و هدف آن مختل کردن برگزاری اجتماع مجاهدین خلق در این کشور بوده است.

با استفاده از بیانیه کاخ سفید، خبرگزاری رویترز، ایرنا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG