لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

نشست مجلس عوام؛ بریتانیا «اقدامات بیشتر» علیه جمهوری اسلامی را بررسی می‌کند


جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، اعدام علیرضا اکبری را «بزدلانه» و «شرم‌آور» خواند و گفت که دولت در برخورد با تهران، به اقداماتی که از قبل بیان کرده، اکتفا نمی‌کند
جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، اعدام علیرضا اکبری را «بزدلانه» و «شرم‌آور» خواند و گفت که دولت در برخورد با تهران، به اقداماتی که از قبل بیان کرده، اکتفا نمی‌کند

همزمان با یک نشست مجلس عوام بریتانیا برای بررسی راه‌های برخورد با جمهوری اسلامی پس از اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی- بریتانیایی، دولت این کشور اعلام کرد که همراه با شرکای بین‌المللی خود اقدامات بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران را بررسی می‌کند.

سخنگوی ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، این تعهد را در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در جلسه مجلس عوام این کشور اعدام علیرضا اکبری را «بزدلانه» و «شرم‌آور» خواند و گفت که دولت در برخورد با تهران، به اقداماتی که از قبل بیان کرده، اکتفا نمی‌کند.

آقای کلورلی حکومت ایران را «یک رژیم ضعیف و منزوی» نامید که در «هراس از دست دادن قدرت» «با وسواس به سرکوب مردم خود ادامه می‌دهد».

وزیر خارجه بریتانیا این گزارش‌ها را تایید کرد که علیرضا اکبری کمی بیش از سه سال پیش برای سفر به ایران «اغوا» و «مصیبت‌های او و خانواده‌اش از همان زمان شروع شد».

آقای اکبری مشاور امور راهبردی وزیر دفاع و مشاور دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۲۲ دی به اتهام «جاسوسی» اعدام شد.

اشاره آقای کلورلی به سخنانی بود که برادر و همسر علیرضا اکبری تنها چند روز پیش از اعدام او، در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی فارسی در لندن بیان کردند و بر اساس آن، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، آقای اکبری را به تهران «دعوت» کرده بود.

جیمز کلورلی بدون نام بردن از علی شمخانی یا مقام دیگری در ایران که علیرضا اکبری را برای سفر به تهران «وسوسه» کرد، افزود که این شهروند بریتانیایی در ایران بازداشت و در یک روند حقوقی به دور از موازین حقوق بشر محاکمه شد.

یک نماینده مجلس بریتانیا در نشست روز دوشنبه گفت که از خانواده علیرضا اکبری آگاه شده که رژیم ایران هنوز جسد او را تحویل نداده و این امر را به «همکاری» این خانواده مشروط کرده است.

از هفته گذشته بعد از رسانه‌ای شدن بازداشت علیرضا اکبری در ایران که مقامات لندن از سه سال قبل از آن آگاهی داشتند، نمایندگان مجلس بریتانیا درخواست برای تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد تاکید بیشتر قرار داده‌اند.

این درخواست در مجلس عوام از زمان تشدید سرکوبگری‌های حکومت ایران با معترضین مورد توجه قرار گرفته بود.

با این اوصاف، جیمز کلورلی در نشست روز دوشنبه گفت که هنوز نمی‌تواند در خصوص نوع مشخص اقدامات آتی لندن علیه جمهوری اسلامی ایران سخنی بیان کند.

توبیاس ال‌وود، رئیس محافظه‌کار کمیته دفاعی در مجلس عوام، روز دوشنبه به رادیو تایمز در لندن گفت که بریتانیا برای مقابله با ایران به اندازه کافی دست به اقدام نزده است.

آقای ال‌وود افزود: «مردم ایران علیه رژیم این کشور قیام کرده است...رژیم نه تنها شهروندان خود که دوتابعیتی‌ها را هم اعدام می‌کند...باید ببینیم ایران به کجا می‌رود...»

بریتانیا سفیر خود را از ایران برای پاره‌ای مشورت‌ها فرا خوانده است. آقای کلورلی روز دوشنبه گفت که امروز صبح با سفیر بریتانیا در تهران که به لندن بازگشته است دیدار کرد.

جمهوری اسلامی ایران مدعی است که علیرضا اکبری، «ابر جاسوس» سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا بوده و از جمله اطلاعاتی را در مورد محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای ایران، که سه سال پیش در عملیات منتسب به اسرائیل در حومه تهران کشته شد، در اختیار بریتانیا گذاشته است.

اما خانواده اکبری یک فایل صوتی از او پخش کردند که می‌گوید فیلم «اعترافات» پخش شده او، مجموعه‌ای از تقطیع و فریبکاری از بیش از سه هزار و پانصد ساعت بازجویی توام با شکنجه بوده است و فیلم به گونه‌ای تهیه شده که اظهاراتی را در دهان او گذاشته‌اند مانند این جمله که «من جاسوسی کردم‌».

علیرضا اکبری، ۶۱ ساله که از مقامات ارشد نظامی و دفاعی ایران از زمان جنگ ایران و عراق بود، طی دهه گذشته همراه با خانواده‌اش به بریتانیا رفت و تابعیت آن کشور را گرفت، اما حکومت جمهوری اسلامی مدعی است که دادن تابعیت به او «پاداش» به خاطر جاسوسی بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رادیو تایمز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG