لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

سفیر آمریکا در کی‌یف: واشینگتن تا هر زمانی که لازم باشد به اوکراین کمک می‌کند


بریجت برینک، سفیر ایالات متحده در کی‌یف (سمت چپ)
بریجت برینک، سفیر ایالات متحده در کی‌یف (سمت چپ)

بریجت برینک، سفیر ایالات متحده در کی‌یف می‌گوید واشینگتن تا هر زمانی که لازم باشد به اوکراین کمک می‌کند و کمک‌های نظامی به این کشور را تسریع خواهد کرد.

خانم برینک روز دوشنبه سوم مرداد در مصاحبه‌ای با بخش اوکراینی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت: «واقعاً افتخار می‌کنم که ایالات متحده بزرگترین تأمین‌کننده نیازهای نظامی و امنیتی اوکراین است. این کمک‌ها شامل توپخانه‌های دوربرد، پدافند ضدهوایی، سامانه‌های دفاع ساحلی، مقدار بسیار زیادی مهمات و تجهیزات و سلاح‌های دیگری است.»

خانم برینک خاطرنشان کرد که بخش اعظم این تسلیحات با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد که روند بسیار سریعی دارد. به گفته او محموله‌های تسلیحاتی براساس جدول زمانی تعیین‌شده هر دو هفته یکبار به اوکراین منتقل می‌شوند.

کاخ سفید روز ۳۱ تیر اعلام کرد که ایالات متحده یک بسته کمک تسلیحاتی دیگر به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار شامل سامانه‌های موشکی میان‌برد و پهپادهای تاکتیکی به اوکراین خواهد داد.

آدام اسمیت، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیسیون نیروهای مسلح این مجلس، نیز در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت قدرت‌های غربی ممکن است تعداد موشک‌اندازهای میان‌بردی را که در اختیار اوکراین قرار داده‌اند به ۲۵ تا ۳۰ قبضه افزایش دهند.

به گفته او این سامانه‌ها که قادر به شلیک چندین راکت به‌طور همزمان هستند در منهدم کردن انبارهای جنگ‌اافزار ارتش روسیه بسیار مؤثر بوده‌اند.

آقای اسمیت روز اول مرداد و در سفر گروهی از نمایندگان مجالس قانون‌گذاری آمریکا به کی‌یف برای ملاقات با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین این نکات را بیان کرد.

اوکراین حداقل ۵۰ قبضه سامانه‌های موشک‌انداز مجهز به هدف‌گیری دقیق از جمله موشک‌اندازهای چندگانه «ام ۲۷۰» و توپخانه‌های متحرک موشک‌انداز از مدل «هیمارس» درخواست کرده است. این نوع موشک‌اندازها با هدف‌گیری بسیار دقیق که ضریب خطای آن فقط چند متر است می‌توانند مواضع و تأسیسات دشمن در پشت خط مقدم جبهه را هدف بگیرند و به همین دلیل کارایی بالایی دارند.

آمریکا تاکنون ۱۲ قبضه توپخانه‌های متحرک مدل «هیمارس» به اوکراین تحویل داده و اخیراً تحویل چهار قبضه دیگر را تصویب کرده‌است. سایر قدرت‌های غربی نیز چندین قبضه موشک اندازهای چندگانه «ام ۲۷۰» به اوکراین داده‌اند.

آدام اسمیت تاریخ دقیق تحویل تعداد دیگری از این نوع تسلیحات به اوکراین را مشخص نکرد.

همزمان، روز دوشنبه وزیر دفاع اوکراین گفت که اولین مجموعه از تانک‌های آلمانی مجهز به سلاح‌های ضدهوایی از مدل «گپارد» به اوکراین رسیده است.

اولکسی رسنیکوف در مصاحبه‌ای با تلویزیون اوکراین گفت: «امروز سه تانک گپارد همراه با ده‌ها هزار مهمات مخصوص این تانک‌ها رسماً به اوکراین تحویل داده شد.»

آقای رسینکوف افزود که آلمان قرار است در مجموع ۱۵ دستگاه تانک «گپارد» به اوکراین بدهد.

XS
SM
MD
LG