لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

نبرد سنگین در جبهه‌های شرقی اوکراین؛ جلسه حامیان اوکراین برای تامین نیازهای زمستانی


نیروهای اوکراینی در منطقه خرسون
نیروهای اوکراینی در منطقه خرسون

نبردهای سنگین بین نیروهای روسیه و اوکراین در جبهه‌های شرقی روز سه‌شنبه ۲۲ آذر ادامه یافت. همزمان کشورها و نهادهای حامی اوکراین در جلسه‌ای در شهر پاریس راه‌های مناسب برای تامین نیازهای ضروری این کشور در فصل زمستان را بررسی می‌کنند.

ارتش روسیه به حملات خود برای تصرف کامل دو استان لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین ادامه می‌دهد. این دو استان به علاوه زاپوریژیا و خرسون در اوایل مهر امسال به خاک روسیه الحاق شدند، تصمیمی که تاکنون هیچ کشور و نهاد بین‌المللی آن را به رسمیت نشناخته است.

همزمان حملات موشکی و پهپادی روسیه به زیرساخت‌های اوکراین ادامه دارد که باعث قطع برق و آب در بخش‌های گسترده‌ای از این کشور شده است.

مقامی که از سوی مسکو به عنوان رئیس دولت محلی دونتسک تعیین شده است روز سه‌شنبه به خبرگزاری‌های روسی گفت بیش از نیمی از قلمرو «جمهوری خلق دونتسک» (نامی که جدایی‌طلبان برای این منطقه به کار می‌برند) در کنترل ارتش روسیه است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی به‌دلیل وضعیت جنگی و عدم دسترسی خبرنگاران به این مناطق نمی‌توانند ادعاهای دو طرف درمورد تحولات در جبهه‌های جنگ را تایید کنند. به‌دلیل نبردهای سنگین در هفته‌های اخیر مشخص نیست چه بخش‌هایی از استان دونتسک در کنترل اوکراین و یا روسیه هستند.

فرماندار اوکراینی استان دونتسک در کانال تلگرامی خود نوشت که بر اثر گلوله‌باران نیروهای روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته حداقل سه غیرنظامی کشته شده‌اند.

همزمان فرماندار اوکراینی استان خرسون در جنوب اوکراین نیز خبر داد که بر اثر حملات ارتش روسیه به بخش‌هایی از این استان که در کنترل اوکراین است سه غیرنظامی کشته و ۱۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، غروب دوشنبه در پیام ویدئویی خود گفت بر اثر گلوله‌باران دائمی ارتش روسیه، شهر باخموت در استان دونتسک ویران و آودیوکا، شهر دیگری در این استان که هر دو نزدیک خطوط مقدم جبهه هستند به شدت تخریب شده‌اند.

فرمانده ستاد نیروهای مسلح اوکراین روز دوشنبه گفت روسیه با تجمع نیروی بیشتری در اين جبهه قصد دارد هر دو شهر را تصرف کند.

همزمان، وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که به دستور الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور، در یک رزمایش کوتاه آمادگی رزمی نیروهای مسلح بلاروس بررسی شده است. این جدیدترین مورد از رزمایش‌های ارتش بلاروس در ماه‌های اخیر است که نگرانی‌ها در مورد احتمال حمله روسیه از مرزهای شمالی اوکراین با بلاروس را تشدید کرده است.

نشست پاریس برای بررسی کمک‌های زمستانی به اوکراین

در رویدادی دیگر، حدود ۷۰ کشور و نهاد بین‌‌المللی در جلسه‌ای در شهر پاریس راه‌های افزایش کمک به اوکراین در سه ماه آینده را بررسی کردند. هدف اصلی این کمک‌ها فعال نگه داشتن شبکه توزیع مواد غذایی، آبرسانی، شبکه انتقال برق، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و شبکه بهداشت عمومی اوکراین در فصل زمستان است.

رئیس‌جمهوری اوکراین در پیام ویدئویی خطاب به حاضران در این جلسه گفت: «اوکراین برای تامین انرژی مورد نیاز در فصل زمستان حداقل به یک کمک اضطراری ۸۰۰ میلیون یورویی نیاز دارد. شاید مبلغ زیادی باشد ولی از هزینه ناشی از قطع برق بسیار کمتر است».

در جلسه جداگانه‌ای با حضور نمایندگان دولت‌های فرانسه و اوکراین و حدود ۵۰۰ شرکت اروپایی راه‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت برای ترمیم زیرساخت‌های انرژی اوکراین بررسی خواهد شد. یک دیپلمات فرانسوی به خبرنگاران گفت در حال حاضر اولویت اصلی، تضمین انتقال برق و جلوگیری از یخ زدن لوله‌های شبکه آبرسانی اوکراین است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، قبل از شرکت در این جلسات به خبرنگاران گفت برای خارج کردن سلاح‌های سنگین از مناطق اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا يک توافق کلی صورت گرفته و مذاکرات برای اجرای کامل آن ادامه دارد.

کشورهای عضو گروه هفت روز دوشنبه وعده دادند که «نیازهای فوری اوکراین» را تامین خواهند کرد. ولودیمیر زلنسکی از این کشورها خواسته است تانک، توپخانه و موشک‌اندازهای دوربرد بیشتری به اوکراین بدهند. آقای زلنسکی همچنین از رهبران کشورهای گروه هفت خواست که از ایده او برای برگزاری یک اجلاس جهانی صلح حمایت کنند.

کاخ کرملین روز سه‌شنبه پیشنهاد رئیس‌جمهوری اوکراین برای برقراری صلح را که شامل عقب‌نشینی کامل ارتش روسیه از همه مناطق اشغالی است رد کرد و گفت حکومت اوکراین باید واقعیت مرزبندی‌های جدید از جمله الحاق چهار استان اوکراین به خاک روسیه را بپذیرد.

همزمان، دولت بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۱۲ فرمانده ارتش روسیه را به‌دلیل رهبری حملات موشکی به شهرهای اوکراین و سه فرد و يک شرکت ایرانی را به‌دلیل تولید پهپادهای ارسالی به روسیه تحریم کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG