لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

واکنش‌ جهانی به کشتار غیرنظامیان اوکراینی در مناطق تحت اشغال روسیه: «جنایت جنگی است»


جسد یک غیرنظامی در شهر بوچا که به‌دست نیروهای نظامی روسیه کشته شده است.
جسد یک غیرنظامی در شهر بوچا که به‌دست نیروهای نظامی روسیه کشته شده است.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده کشتار غیرنظامیان در مناطق نزدیک شهر کی‌یف است که در اشغال نیروهای روسیه بودند.

در تصاویر منتشره، اجساد شهروندان که دست آن‌ها از پشت بسته شده است دیده می‌شود و گزارش‌هایی نیز درباره کشف گورهای دسته‌جمعی منتشر شده است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفته است باید درباره احتمال ارتکاب «جنایت جنگی» توسط نیروهای روسیه در این مناطق تحقیق شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از شهرک بوچا در ۳۰ کیلومتری کی‌یف نوشته است مردمی که کشته شده‌اند، غیرنظامیانی بودند که دوچرخه یا کیسه خرید همراه داشتند و برخی اجساد‌ چند هفته در خیابان رها شده بودند.

بر اساس این گزارش، چند خیابان مملو از قطعات تانک و خودروهای زرهی روسی وجود داشت و در برخی مناطق نیز راکت‌ها و خمپاره‌های منفجرنشده به چشم می‌خورد.

گزارشگران خبرگزاری فرانسه دست‌کم ۲۰ جسد را در یکی از خیابان‌های شهرک بوچا در نزدیکی کی‌یف مشاهده کرده‌اند، از جمله یک نفر با دست‌های بسته، و جسد یک عکاس گمشده نیز در دهکده‌ مجاور پیدا شد.

آناتولی فدورک، شهردار بوچا، به خبرگزاری فرانسه گفته که «همه این افراد تیرباران شده‌اند». او افزود ۲۸۰ جسد دیگر نیز در یک گور دسته‌جمعی در شهرک بوچا دفن شده‌اند.

دادستان کل اوکراین نیز خبر داد اجساد ۴۱۰ غیرنظامی از مناطقی که اخیرا از اشغال نیروهای روسی خارج شده است کشف شد.

ایرینا وندیکتووا روز یکشنبه به تلویزیون ملی اوکراین گفت: «۴۱۰ جسد افراد غیرنظامی از نقاط آزاد شده در منطقه کی‌یف جمع‌آوری شده است. کارشناسان پزشکی قانونی اجساد ۱۴۰ نفر آن‌ها را معاینه کرده‌اند».

زلنسکی: روسیه دست به نسل‌کشی زده است

رئیس‌جمهوری اوکراین در واکنش به این اقدام، روسیه را به ارتکاب نسل‌کشی و تلاش برای نابودی «کل ملت» اوکراین متهم کرد.

ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: «این نسل‌کشی است. نابود کردن کل ملت و مردم».

او اظهار داشت: «ما شهروندان اوکراین هستیم. ما بیش از ۱۰۰ ملیت داریم. این اقدام به منظور از بین بردن و نابودی همه ملیت‌هاست. و این اتفاق در اروپای قرن ۲۱ رخ می‌دهد. در نتیجه این شکنجه کل کشور است».

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود: «مادران سربازان روسی باید این صحنه‌ها را ببینند. ببینند که چه حرام‌زاده‌هایی بزرگ کرده‌اند. آدمکش‌ها، سارقان و قصاب‌ها».

آقای زلنسکی خواستار عقب‌نشینی کامل ارتش روسیه از خاک کشورش «به مرزهای قبل از تهاجم روز پنجم اسفند» شد.

دبیرکل سازمان ملل نیز در این مورد گفت که از تصاویر کشف گورهای دسته‌جمعی در بوچا «عمیقا شوکه شده است».

به گفته سخنگوی سازمان ملل، آنتونیو گوترش خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره کشته شدن غیرنظامیان در این شهر شد.

دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه گفت: «من از دیدن تصاویر غیرنظامیان کشته شده در بوچا، اوکراین، عمیقا شوکه شدم. ضروری است که تحقیقات مستقل منجر به پاسخگویی موثر شود».

واکنش قاطع به مرگ غیرنظامیان اوکراینی

نخست‌وزیر لهستان روز یکشنبه با فراخواندن دادگاه بین‌المللی برای تحقیقات در مورد کشتار در شهر بوچا، خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه و تحویل سلاح‌های بیشتر به اوکراینی‌ها شد.

ماتئوش موراویسکی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «جنایات روسیه علیه حدود ۳۰۰ ساکن بوچا و دیگر شهرهای خارج از کی‌یف باید نسل‌کشی خوانده شده و چنین با آن برخورد شود».

او افزود: «هرکسی که مستقیم یا غیرمستقیم مسئول است، باید شدیدا توسط دادگاه بین‌المللی مجازات شود».

نخست‌وزیر لهستان از اتحادیه اروپا خواست که تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه وضع کرده و اوکراینی‌ها را به سلاح‌های بیشتر مجهز کند.

آقای موراویسکی اظهار داشت: «اتحادیه اروپا باید تمام دارایی‌های روسیه در بانک‌های غربی به علاوه دارایی‌های الیگارش‌های این کشور را ضبط کند. روابط تجاری باید بدون تاخیر قطع شود».

بلینکن: تصاویر کشته‌شدگان در بوچا ضربه‌ای هولناک است

وزیر خارجه آمریکا نیز تصاویر منتشر شده از غیرنظامیان اوکراینی که به دست نیروهای روسی کشته شده‌اند را «ضربه‌ای هولناک» توصیف کرد.

آنتونی بلینکن به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که از نظر دولت جو بایدن، نیروهای روسی مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و ما در زمینه جمع‌آوری شواهد کمک می‌کنیم.

او اظهار داشت: «باید جواب پس بدهند. اما مهمتر این‌که نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم. نمی‌توانیم این را عادی‌سازی کنیم. این واقعیتی است که هر روز که بی‌رحمی روسیه ادامه پیدا می‌کند اتفاق می‌افتد».

وزیر خارجه آمریکا حاضر نشد به این سوال پاسخ دهد که آیا اقدامات اخیر ارتش روسیه را می‌توان نسل‌کشی دانست. بلینکن در عین حال گفت: «ما عمیق این موضوع را دنبال کرده و هرچیزی را که می‌بینیم مستند می‌کنیم و آن‌ها را کنار هم می‌گذاریم تا مطمئن شویم که نهادها و سازمان‌های مربوطه، از جمله وزارت خارجه، این موضوع را دنبال می‌کنند».

آلمان: روسیه باید بهای جنایات جنگی خود را بپردازد

در همین حال، وزیر خارجه آلمان کشتار غیرنظامیان اوکراینی در بوچا توسط ارتش روسیه را «جنایت جنگی» خواند و گفت باید با وضع تحریم‌های شدیدتر، مسکو بهای اقدامات خود را بپردازد.

النا بائربوک روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «تصاویر بوچا غیرقابل تحمل است، خشونت بی‌محابای پوتین جان خانواده‌های بی‌گناه را می‌گیرد و هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد».

او افزود: «کسانی که مسئول این جنایات جنگی هستند باید پاسخگو باشند. ما تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کرده و حتی به اوکراین بیشتر کمک می‌کنیم تا از خودش دفاع کند».

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، نیز در بیانیه‌ای گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و حامیان او «عواقب» اقدامات خود را «احساس خواهند کرد» و غرب باید تحریم‌های بیشتری علیه این کشور وضع کند.

تکذیب روسیه

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه مدعی شد که در شهر بوچا، واقع در حومه کی‌یف، دست به کشتار شهروندان غیرنظامی نزده است.

این بیانیه می‌افزاید در طول زمانی که بوچا در کنترل نیروهای نظامی روسیه بود، «حتی یک شهروند» این شهر با خشونت مواجه نشد و «روسیه ۴۵۲ تن کمک‌های انسانی به ساکنان این شهر تقدیم کرد».

وزارت دفاع روسیه در ادامه گفته است در حالی که جنوب شهر «تحت بمباران نیروهای اوکراینی بود»، همه ساکنان شهر این فرصت را داشتند که «آزادانه» به مناطق شمالی بروند.

بمباران تاسیسات و بندر اودسا

از سوی دیگر، ارتش روسیه یک پالایشگاه در استان پولتاوا را هدف حملات موشکی قرار داد و تاسیسات حساس نفتی در نزدیکی بندر اودسا را نیز بمباران کرد.

پالایشگاه کرمنچوک در ۲۵۰ کیلومتری جنوب کی‌یف، پایتخت اوکراین، قرار داد و تنها پالایشگاه کشور است که با ظرفیت کامل کار می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندار پولتاوا روز یکشنبه اعلام کرد که حملات موشکی روز شنبه روسیه این پالایشگاه را منهدم کرده است.

به‌گفته وی، حریق در پالایشگاه مهار شده اما تاسیسات آن به کلی ویران شده است. این پالایشگاه پارسال ۳.۲ میلیون تن نفت پالایش کرده بود.

وزارت دفاع روسیه تایید کرده است که این پالایشگاه همراه با سه مخزن ذخیره سوخت در نزدیکی بندر اودسا هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

نیروهای روسیه روز یکشنبه همچنین به خود بندر اودسا از مهمترین بنادر کشتیرانی اوکراین و برخی بنادر این کشور در ساحل دریای سیاه مانند ماریوپل و میکولائیف نیز حمله کردند.

صدای دو انفجار در شهر بلگورود روسیه

خبرگزاری رویترز از قول دو شاهد محلی گزارش داد که روز یکشنبه صدای دو انفجار در شهر بلگورود روسیه در نزدیکی مرز اوکراین شنیده شده است.

هنوز علت این انفجارها اعلام نشده، اما یکی از شاهدان گفته است انفجار به حدی قوی بوده که شیشه‌های پنجره خانه را به شدت لرزانده است.

روز جمعه نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دو هلی‌کوپتر اوکراینی تاسیسات ذخیره نفت در بلگورود را هدف قرار داده‌اند.

یک مقام محلی نزدیک به شهر بلگورد تایید کرده که انفجار در روستای تومارووکا اتفاق افتاده، اما کسی زخمی نشده و خسارات مالی نیز بر جای نگذاشته است. او نگفت علت انفجار چه بوده است. معلوم نیست آیا انفجار این روستا مربوط به دو انفجاری است که در بلگورد شنیده شده یا نه.

تمرکز ارتش روسیه بر شرق و جنوب اوکراین

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روسیه با خروج از نواحی شمال اوکراین بر نواحی شرق و جنوب این کشور تمرکز کرده‌اند که مناطق وسیعی را در آنجا تحت کنترل دارند.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، در شبکه‌های اجتماعی نوشت که «روسیه یک تاکتیک متفاوت را در اولویت خود قرار داده است: عقب‌نشینی به سمت شرق و جنوب».

او تاکید کرد که «ما بدون جنگ‌افزار سنگین قادر به بیرون راندن نیروهای روسیه نیستیم».

با این حال مقامات اوکراین از عقب‌نشینی روس‌ها از مناطق شمال به عنوان رخدادی مثبت یاد کرده‌اند. گانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، در فیسبوک نوشت که «ایرپین، بوچا، هوستومل و کل منطقه کی‌یف از دست دشمن متجاوز آزاد شده است».

مقامات اوکراین همچنین روز شنبه اعلام کردند که جسد ماکس لوین، عکاس معروف، در نزدیکی دهکده‌ای اطراف کی‌یف پیدا شده است.

دادستانی اوکراین در اطلاعیه‌ای گفت: «طبق اطلاعات اولیه، ماکس لوین غیرمسلح با شلیک دو گلوله توسط نیروهای مسلح روسیه کشته شده است.»

لوین ۴۰ ساله و پدر چهار فرزند از حدود سه هفته قبل ناپدید شده بود. گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ماکس لوین ششمین روزنامه‌نگاری است که در این جنگ کشته شده.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، حدود پنج هفته قبل دستور تهاجم نظامی به اوکراین را که از حمایت غرب برخوردار است، صادر کرد.

مقام‌های اوکراینی تخمین می‌زنند که تاکنون ۲۰ هزار نفر در این جنگ کشته شده‌اند. بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندان اوکراین نیز در این جنگ از خانه خود آواره شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری فرانسه و رویترز/س.ن-د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG