لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

استقبال کی‌یف و خشم مسکو از تصمیم آمریکا برای ارتقای توان دفاعی اوکراین


پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین می‌گوید سربازان اوکراینی از سلاح‌های آمریکایی استفاده تهاجمی نمی‌کنند، بلکه این سلاح‌ها ابزاری برای دفع قدرتمندانه‌تر تهاجم به کشور است
پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین می‌گوید سربازان اوکراینی از سلاح‌های آمریکایی استفاده تهاجمی نمی‌کنند، بلکه این سلاح‌ها ابزاری برای دفع قدرتمندانه‌تر تهاجم به کشور است

رئیس‌جمهور اوکراین از تصمیم ایالات متحده برای ارتقای توان دفاعی کشورش تشکر کرد، اما در نقطه مقابل آن، روسیه ضمن ابراز ناخشنودی از این تصمیم هشدار داد که اقدام آمریکا آتش جنگ در شرق اوکراین را شعله‌ورتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پترو پروشنکو رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه دوم دی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت که «به خاطر رهبری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، موضع‌گیری شفاف همه دوستان آمریکایی‌مان و حمایت نیرومند هر دو حزب آمریکا از اوکراین سپاسگزارم.»

او ادامه داد: «سربازان اوکراینی از سلاح‌های آمریکایی استفاده تهاجمی نمی‌کنند، بلکه این سلاح‌ها ابزاری برای دفع قدرتمندانه‌تر تهاجم به کشور و وسیله‌ای برای دفاع از سربازان و عیرنظامیان اوکراینی و در مجموع دفاع از خود و نیز برای ایمن‌سازی دو سوی اقیانوس اطلس علیه ویروس تهاجمی روسیه خواهد بود».

دولت دونالد ترامپ روز جمعه اجازه تحویل سلاح به اوکراین را صادر کرد، امری که از مدت‌ها پیش در حالت تعلیق بود.

در این زمینه هدر نائرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تأکید کرده که این همکاری در راستای کمک به اوکراین برای «دفاع از حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی خود و جلوگیری از تجاوز بیشتر» است.

خانم نائرت در سخنانش اشاره‌ای به نوع این سلاح‌ها نکرده اما آسوشیتدپرس به نقل از برخی مقام‌های ایالات متحده بدون اشاره به نام آنها گزارش داده که این سلاح‌ها موشک‌های ضدتانک جاولین ساخت آمریکاست.

حکومت اوکراین درگیر جنگ با جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو در شرق این کشور است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر انجامیده است.

این گزارش می‌گوید که آمریکا پیش از این ضمن آموزش نظامیان اوکراینی، برخی تسلیحات نظامی در اختیار این کشور گذاشته و به شرکت‌های آمریکایی نیز اجازه داده که سلاح‌های سبک به اوکراین بفروشند. اما اکنون اقدام واشنگتن در تحویل سلاح‌های سنگین‌تر به اوکراین، از عزم آمریکا برای مداخله در جنگ داخلی اوکراین حکایت دارد.

این امر اما واکنش مسکو را به دنبال داشته که تهدید به تلافی کرده است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت که تصمیم آمریکا در این زمینه صرفاً باعث می‌شود که جنگ اوکراین مرگبارتر شودو روسیه ناگزیر است که به آن پاسخ بدهد.

به گفته او، آمریکا از خط قرمز عبور کرده و دیگر نمی‌تواند خود را میانجی صلح در اوکراین معرفی کند.

در این حال آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با انتشار بیانیه مشترکی بدون اشاره به تصمیم آمریکا از طرف‌های درگیر در اوکراین خواستند مفاد توافق‌نامه آتش‌بسی را که سال ۲۰۱۵ با میانجی‌گری برلین و پاریس امضا کرده‌اند، به طور کامل اجرا کنند.

این توافق‌نامه بر لزوم عقب کشیدن سلاح‌های سنگینی مانند خمپاره‌انداز و تانک از مناطق درگیری تاکید می‌کند و به معاوضه اسرا حکم می‌دهد.

رهبران آلمان و روسیه در بیانیه خود عنوان کرده‌اند که هیچ جایگزین دیگری به جز یک راه‌حل صلح‌آمیز برای آن منطقه وجود ندارد.

آمریکا و متحدان آن، روسیه را به ارسال سلاح و نیرو به شرق اوکراین جهت تقویت مواضع شورشیان متهم می‌کنند. مسکو این اتهامات را رد کرده اما در عین حال اذعان داشته که شهروندان روسی داوطلبانه به جدایی‌طلبان شرق اوکراین پیوسته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رویترز؛ ا.ع./م.ا.
XS
SM
MD
LG