لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

افشای «توطئه کودتای» روس‌ها و جدایی‌طلبان اوکراین؛ هشدار ناتو به روسیه


ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین
ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین

ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، می‌گوید سرویس اطلاعاتی کشورش توطئه‌ای را که با مشارکت افرادی از روسیه با هدف کودتا و سرنگونی دولت او طراحی شده، کشف و خنثی کرده است.

همزمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی)، روز جمعه به روسیه هشدار داد که هر گونه تلاش برای حمله به اوکراین هزینه‌هایی در پی خواهد داشت.

رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه، ۵ آذر، در نشستی خبری در کی‌یف ضمن اشاره به تشدید تنش نظامی با روسیه اعلام کرد که طرح کودتا قرار بوده طی چند روز آینده عملی شود.

او در عین حال جزئیات کاملی در این‌باره ارائه نداد و کرملین را به دخالت مستقیم در این طرح متهم نکرد.

بر این اساس، سرویس اطلاعاتی اوکراین به مکالمات صوتی توطئه‌گرانی از اوکراین و روسیه دست یافته است. در این مکالمات به نام «رینات آخمتوف» تاجر مشهور اوکراین نیز اشاره شده است.

آقای زلنسکی تاکید کرد که او نقش داشتن میلیاردر اوکراینی در طراحی کودتا را باور ندارد، چرا که اعلان «جنگ» علیه رئیس جمهوری اوکراین «اشتباهی مرگبار» خواهد بود.

کرملین اما در واکنشی سریع به اظهارات آقای زلنسکی، هر گونه نقش داشتن مسکو در طراحی کودتا را رد کرد.

رئیس جمهوری اوکراین در جریان این نشست که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، با اشاره به گزارش‌های اخیر درباره تجمع نیروهای نظامی روسیه در نواحی غربی از جمله شبه جزیره کریمه تصریح کرد که کشورش آماده هرگونه تشدید تنش از سوی روسیه است.

طی هفته‌های اخیر، نگرانی‌ها در مورد استقرار نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای همسایه شوروی سابق افزایش یافته است. دبیرکل ناتو پیشتر هم در اظهاراتی، استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین را چشمگیر و در عین حال «غیرعادی» خوانده بود.

روسيه در سال ۲۰۱۴ با نادیده گرفتن توافق سال ۱۹۹۵ و با اعزام نیروهای نظامی، شبه جزیره کریمه در دریای سیاه را که پیشتر جزو خاک اوکراين بود تصرف کرد. از آن وقت تاکنون، مناسبات کی‌یف و مسکو همواره متشنج بوده است.

در همین حال، رسانه‌های خبری از جمله روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» و خبرگزاری «بلومبرگ» به نقل از مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که روسیه ممکن است زمستان امسال بار دیگر به خاک اوکراین حمله کند. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی است که هرگونه تهاجم احتمالی از سوی روسیه «در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر» از سال ۲۰۱۴ رخ خواهد داد.

در جنگ جدایی‌طلبان اوکراین که مورد حمایت روسیه بودند، بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شده‌اند. همچنین اسنادی منتشر شده است که نشان می‌دهد در این جنگ نظامیان روسیه مستقیما مشارکت داشته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز،‌ آسوشیتدپرس و رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG