لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

حمله اوکراین به شهری در عمق مناطق اشغالی و افزايش اظهارنظرها در مورد ضد حملات کی‌یف


نمایی از شهر ملیتوپول در استان زاپوریژیا اوکراین که تحت اشغال روسیه است و روز چهارشنبه هدف حملات اوکراین قرار گرفت
نمایی از شهر ملیتوپول در استان زاپوریژیا اوکراین که تحت اشغال روسیه است و روز چهارشنبه هدف حملات اوکراین قرار گرفت

ارتش اوکراین روز چهارشنبه ۹ فروردین یک انبار راه‌آهن در شهر مليتوپول، واقع در استان زاپوریژیا در عمق مناطق اشغالی، را منهدم کرد. گزارش شده که بر اثر این حمله برق در شهر ملیتوپول و اطراف آن قطع شده است.

همزمان، اظهارنظرهای مقامات اوکراینی در مورد شروع ضد حملات نیز افزایش یافته است.

تصاویری از نور ناشی از انفجارهای بزرگ در آسمان ملیتوپول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که هنوز صحت آن‌ها را نمی‌توان تایید کرد.

شهردار اوکراینی این شهر وقوع انفجار در ملیتوپول را تایید کرده است. خبرگزاری روسی «تاس» نیز به نقل از مقامات منصوب روسیه در ملیتوپول گزارش داد که بر اثر این حمله، یک انبار راه‌آهن آسیب دیده و برق شهر و روستاهای اطراف آن قطع شده است.

شهر ملیتوپول که جمعیت آن قبل از جنگ حدود ۱۵۰ هزار نفر بود یکی از مراکز مهم شبکه راه‌آهن در جنوب شرقی اوکراین است که ارتش روسیه از آن برای حمله و انتقال نیرو و تجهیزات استفاده می‌کند.

ارتش اوکراین اعلام نکرده که در این حمله از چه نوع تسلیحاتی استفاده کرده است. فاصله شهر ملیتوپول با مواضع ارتش اوکراین معادل حداکثر برد موشک‌اندازهای «هیمارس» است ولی در تیررس سلاح‌هایی قرار دارد که اوکراین اخیرا از آمریکا دریافت و در جبهه‌ها مستقر کرده است.

یکی از این تسلیحات گلوله‌های موشک‌انداز «جی‌ال اس‌دی‌بی» است. روسیه روز سه‌شنبه برای نخستین بار اعلام کرد که یک فروند از این موشک‌ها را سرنگون کرده است.

حمله به ملیتوپول در شرایطی که مقامات اوکراینی بیش از گذشته از احتمال شروع ضد حمله صحبت می‌کنند می‌تواند نشانه‌ای از آسیب‌پذیری خطوط تدارکاتی ارتش روسیه در پشت جبهه باشد.

شهر ملیتوپول در جنوب نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا قرار دارد که به‌دلیل نزدیکی به خطوط مقدم جبهه همواره حساسیت و نگرانی‌های فراوانی ایجاد کرده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه هنگام بازدید از این نیروگاه گفت که وضعیت امنیتی آن بهبود نیافته و درگیری‌های نظامی در منطقه تشدید شده است.

عدم پیشروی محسوس روسیه در حملات زمستانی

ارتش اوکراین از حدود پنج ماه پیش و ضد حملات موفقیت‌آمیز در جبهه‌های شمال شرقی و جنوبی، در حالت دفاعی بوده است. ولی روسیه نیز در حملات پنج ماه گذشته پیشروی مهمی نداشته است.

ستاد نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید شدت حملات ارتش روسیه از اوایل ماه مارس به شکل محسوسی کاهش یافته است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز هفته گذشته از کاهش شدت حملات هوایی و توپخانه ارتش روسیه در غرب باخموت و جبهه‌های شمالی‌تر خبر دادند.

مقامات اوکراینی و غربی پیش‌بینی می‌کنند که قدرت تهاجمی ارتش روسیه به زودی کاهش خواهد یافت. در مقابل، وزارت دفاع روسیه مدعی است که پیشروی ارتش این کشور در جنگ خیابانی در شهر باخموت و جبهه‌های دیگر در ناحیه دونباس ادامه دارد.

وزارت دفاع بریتانیا روز چهارشنبه در بولتن روزانه خود از تحولات جنگ گفت ارتش اوکراین توانسته است که پیشروی ارتش روسیه در مسیر مهم‌ترین جاده تدارکاتی به باخموت را متوقف کند و شدت حملات آن به این شهر کاهش یافته است.

در رویدادی دیگر، در روزهای اخیر اولین مجموعه از تانک‌های سنگین آلمانی «لئوپارد-۲» و تانک‌های بریتانیایی «چلنجر» به اوکراین رسید.

خبرگزاری روسی ریا گزارش داد که ارتش روسیه نیز صدها تانک جدید و تعمیر شده را به خطوط مقدم جبهه منتقل کرده است.

از سوی دیگر، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه گفت تصمیم اخیر مسکو برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس، ناتو را وادار خواهد کرد که وخامت اوضاع را درک کند.

او افزود با توجه به تعلیق معاهده کنترل تسلیحاتی بین روسیه و آمریکا از این پس مسکو ملزم نیست اطلاعات مربوط به سلاح‌های هسته‌ای خود را با واشینگتن به اشتراک بگذارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG