لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

اوکراین روابط دیپلماتیک خود را با ایران در پی ارسال تسلیحات به روسیه «قطع می‌کند»


وزیر خارجه اوکراین در یک نشست خبری گفت که ایران در قبال ویرانی اوکراین مسئولیت کامل دارد
وزیر خارجه اوکراین در یک نشست خبری گفت که ایران در قبال ویرانی اوکراین مسئولیت کامل دارد

در پی انتشار گزارش‌هایی از ارسال موشک و پهپادهای بیشتر توسط جمهوری اسلامی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، مقامات کی‌یف تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با تهران گرفته‌اند.

وزیر خارجه اوکراین روز سه‌شنبه ۲۶ مهرماه اعلام کرد که طرح قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری، ارسال کرده است.

دمیترو کولبا در یک نشست خبری گفت که ایران در قبال ویرانی اوکراین مسئولیت کامل دارد.

او همچنین گفت که از اسرائیل درخواست شده است تا کمک‌های دفاع هوایی و همکاری‌های لازم برای مواجهه با پهپادهای ایرانی را در اختیار اوکراین قرار دهد.

اوکراین ابتدای مهرماه روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش داده و اعتبارنامه منوچهر مرادی، سفیر جمهوری اسلامی در «کی‌یف»، را به دلیل آنچه که تصمیم «غیردوستانه» تهران برای فروش پهپاد نظامی روسیه خوانده است، لغو کرد.

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرده است که تنها در هفته گذشته بیش از ۱۰۰ پهپاد انتحاری ساخت ایران به نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، ساختمان‌های مسکونی، پل‌ها و سایر زیرساخت‌های شهری برخورد کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید این حملات، ۳۰ درصد از نیروگاه‌های این کشور را در هفته گذشته نابود کرده است.

آقای زلنسکی دوشنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که روسیه در حال از دست دادن موقعیت خود در جنگ است، و به این خاطر به استفاده از این پهپادها روی آورده است.

از آن زمان تاکنون، دولت اوکراین بارها از حملات روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی کشور توسط پهپادهای ساخت ایران خبر داده و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر ارسال پهپاد به روسیه برای جنگ اوکراین در نظر گرفته‌اند.

در این میان، روزنامه «واشینگتن‌پست» روز ۲۴ مهر از قول مقامات آمریکایی و نهادهای امنیتی ایالات متحده گزارش داده بود که ایران در حال آماده شدن برای ارسال دو نوع موشک بالستیک زمین به زمین همراه با پهپادهای بیشتر به روسیه است.

جمهوری اسلامی به رغم انتشار گزارش‌های متعدد، ارسال پهپاد به روسیه را انکار کرده است اما طی هفته‌های گذشته بقایای پهپادهای استفاده شده توسط روسیه در جنگ اوکراین نشان می‌دهد که این تجهیزات ساخت ایران هستند.

بک مقام آمریکایی ۲۵ مهرماه به پولیتیکو گفت مقامات جمهوری اسلامی دروغ می‌گویند و خودشان هم گرفتار دروغ‌هایشان شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG