لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

پیشروی نیروهای اوکراینی در مناطق تحت اشغال روسیه ادامه دارد


یک تانک منهدم‌شده روسی در شهر بالاکلیا در نزدیکی خارکیف
یک تانک منهدم‌شده روسی در شهر بالاکلیا در نزدیکی خارکیف

در ادامه پیشروی‌های نظامی اوکراین علیه نیروهای روسیه، ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته بیش از ۲۰ شهرک و روستای دیگر را در مناطق خارکیف و دونتسک از نیروهای روس بازپس گرفته‌ است.

این خبر یک روز پس از آن اعلام می‌شود که ضدحمله گسترده نیروهای اوکراینی ارتش روسیه را مجبور به عقب‌نشینی از بخش‌های وسیعی از منطقه خارکیف کرد که شهرهای راهبردی ایزیوم و بالاکلیا مهم‌ترین آنها هستند.

با از دست رفتن ایزیوم که یک مرکز حیاتی تدارکاتی برای نیروهای روس در منطقه بود، رمضان قدیروف، رهبر چچن و متحد رئیس‌جمهوری روسیه، روز شنبه از عملکرد ارتش روسیه انتقاد کرد.

او گفت: «واضح است اشتباهاتی رخ داده است» و افزود که با این وضع «مجبور خواهم شد نزد رهبری کشور بروم تا وضعیت میدانی را برای آن‌ها توضیح دهم».

گزارش‌ها حاکی است در حالی که نیروهای روسی روز شنبه در حال عقب‌نشینی سریع از مناطق مختلف شمال و شرق اوکراین بودند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بزرگترین چرخ و فلک اروپا را در پارک مسکو افتتاح می‌کرد و همزمان آتش‌بازی بزرگی بر فراز میدان سرخ مسکو جریان داشت تا تأسیس شهر در سال ۱۱۴۷ را جشن بگیرد.

در همین حال، درپی پیشروی‌های ارتش اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، از قطعی آب و برق در مناطق گسترده‌ای از شرق اوکراین خبر داد و مسکو را در این رابطه به هدف قرار دادن عمدی زیرساخت‌های غیرنظامی متهم کرد.

مقامات اوکراینی می‌گویند تاسیسات آب و یک نیروگاه حرارتی در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، عمدا هدف حمله قرار گرفته که این امر باعث قطعی آب و برق برای حدود ۹ میلیون نفر در منطقه شده است.

ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه همچنین گفت که اگر کی‌یف بتواند سلاح‌های قوی‌تری به‌دست آورد، زمستان امسال می‌تواند دستاوردهای سریع‌تری در آزادسازی قلمرو تحت اشغال نیروهای روسیه داشته باشد.

والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین هم روز یکشنبه در صفحه تلگرام خود نوشت: «ما در خارکیف نه تنها به سمت جنوب و شرق، بلکه به سمت شمال نیز پیشروی کردیم و تنها ۵۰ کیلومتر تا مرز روسیه فاصله داریم».

او افزود: «از ابتدای ماه جاری میلادی (در ۱۰ روز گذشته) سه هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغالی آزاد شده است.»

نیروهای روسی از ایزیوم به عنوان پایگاه اصلی تدارکاتی خود در حملات چند ماهه از شمال به منطقه مجاور دونباس شامل دونتسک و لوهانسک استفاده می‌کردند و از دست دادن ایزیوم تحولی مهم در جنگ شش‌ماهه روسیه و اوکراین به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران سرباز روسی انبارهای مهمات و تجهیزات خود را هنگام فرار از ایزیوم رها کرده‌اند و صفی طولانی از خودروهای سواری نیز در حال خروج از این شهر است.

آقای زلنسکی می‌گوید زمستان امسال نقطه عطف خواهد بود و به آزادی سریع مناطق اشغالی اوکراین توسط روسیه منجر خواهد شد: اکنون می‌بینیم چگونه نیروهای اشغالگر روسیه در برخی مناطق در حال فرار هستند. اگر تنها کمی به ما در دستیابی به تسلیحات قوی کمک شود، آزادسازی مناطق اشغالی سریع‌تر خواهد شد.

وزارت دفاع بریتانیا نیز ادامه پیشروی نیروهای اوکراینی در منطقه خارکیف طی ۲۴ ساعت گذشته را تایید کرده است.

در این میان، مقامات محلی اوکراین از بمباران هوایی شدید و حملات موشکی روسیه به مناطق شرق و جنوب کشور طی شب گذشته خبر داده‌اند.

پوتین نسبت به «فاجعه هسته‌ای» هشدار داد

ولادیمیر پوتین روز یکشنبه ۲۰ شهریور در تماس تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود هشدار داد که «حملات نیروهای نظامی اوکراینی» به نیروگاه زاپوریژیا در مناطق تحت کنترل نظامیان روسیه می‌تواند «عواقب فاجعه‌بار» داشته باشد.

سایت کرملین با انتشار این خبر گزارش داده است که رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه به «حملات مکرر» نیروهای اوکراینی به این سایت هسته‌ای، خصوصا انبار ذخیره زباله‌های اتمی اشاره کرده است.

اظهارات آقای پوتین در حالی بیان می‌شود که دولت اوکراین بارها روسیه را به انجام این حملات متهم کرده و همراه با سازمان ملل، خواهان خروج نیروهای روسی از این نیروگاه و غیرنظامی کردن محوطه و اطراف آن شده است.

کرملین در ادامه به توافق رهبران روسیه و فرانسه برای «تعامل خارج از سیاسی‌کاری» طرفین با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این موضوع اشاره کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز، رادیو فردا/د.خ و پ.پ/ک.ر و پ.پ
XS
SM
MD
LG