لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

نخستین سفر نخست‌وزیر اوکراین به آلمان پس از شروع جنگ با روسیه


استقبال رئیس‌جمهور آلمان (راست) از نخست‌وزیر اوکراین (چپ) در برلین، ۱۳ شهریور
استقبال رئیس‌جمهور آلمان (راست) از نخست‌وزیر اوکراین (چپ) در برلین، ۱۳ شهریور

دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین که از آغاز جنگ اوکراین بلندپایه‌ترین مقام این کشور است که به برلین سفر کرده، روز یک‌شنبه ۱۳ شهریور با مقامات ارشد آلمان دیدار می‌کند تا از آن‌ها بخواهد اوکراین را به تسلیحات پیشرفته، از جمله تانک‌های مدرن، مجهز کنند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، آقای شمیهال در این سفر که نشان پایان تنش‌های میان کی‌یف با برلین است، با اولاف شولتس، صدراعظم، و فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان، دیدار خواهد کرد.

آقای اشتاین‌مایر از آغاز جنگ اوکراین به آن کشور سفر نکرده اما اولاف شولتس همراه با رهبران چند کشور دیگر اروپایی از جمله فرانسه با ولودمیر زلنسکی در کی‌یف دیدار کرده بود.

رئیس‌جمهور آلمان از زمانی که وزیر خارجه بود به حمایت از سیاست تنش‌زدایی با روسیه شهرت داشت، اما در ماه‌های اخیر می‌گفت که با توجه به جنگ روسیه در اوکراین، آن سیاست اشتباه بوده و موضع‌ او تغییر کرده است.

اوکراین در هفت ماهی که از یورش روسیه به این کشور سپری شده، از آلمان به‌دلیل دریافت‌نکردن تسلیحاتی که خواهان آن‌ها بوده، اظهار ناخشنودی کرده است.

اقدام رئیس‌جمهور آلمان در نخستین هفته‌های جنگ در موافقت با ارسال شماری کلاهخود خشم اوکراین را هم در پی داشت.

با این حال، در ادامه جنگ، آلمان تسلیحاتی مانند توپخانه و سکوهای پرتاب موشک و سامانه‌های دفاع هوایی در اختیار اوکراین گذاشت. اما اوکراین هنوز در انتظار دریافت تجهیزات سنگین‌تری از آلمان است و تسلیحاتی را که تا کنون گرفته کافی نمی‌داند.

صدراعظم آلمان هفته گذشته برای گسترش تجهیزات انتقالی به اوکراین ابراز آمادگی کرد. آقای شولتس گفت برلین «تا هر زمانی که طول بکشد» حامی اوکراین خواهد بود.

دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، پیش از ورود به برلین گفت که مذاکرات دو کشور برای ارسال تسلیحات به اوکراین «پیشرفت زیادی» داشته و مشخصاً به «تانک‌های رزمی مدرن آلمان، از نوع لئوپارد ۲» اشاره کرد.

بسته جدید کمک‌های نظامی آلمان به اوکراین به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون یورو تصویب شده است. این در حالی است که کمک‌های آمریکا به اوکراین از مرز ۱۳ میلیارد دلار هم گذشته است.

به‌گزارش رادیو اروپای آزاد، نخست‌وزیر اوکراین در مذاکرات با مقامات آلمانی در مورد تأمین برق مورد نیاز آلمان در طول فصل سرما اطمینان خواهد داد تا از بار وابستگی آلمان، که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا است، به واردات انرژی از روسیه کاسته شود.

در حالی که میلیون‌ها تن از مردم اوکراین کشور جنگ‌زده خود را ترک کرده و صنایع و کارخانه‌های آن کشور تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند، اوکراین با مازاد تولید برق روبه‌رو شده و در نتیجه دست این کشور را در صادرات بیشتر برق به دیگر کشورها باز گذاشته است.

با این اوصاف، برخی گزارش‌ها در آلمان حاکی است که این کشور هنوز نمی‌تواند اطمینان داشته باشد که جایگزین واقعی برای گاز روسیه وجود دارد.

روسیه به‌تازگی «هشدار» داده که اگر اروپا بخواهد برای بهای گاز روسیه سقف قیمت تعیین کند، صادرات گاز روسیه به اروپا «به‌طور کامل» قطع خواهد شد.

آلمان و کشورهای اروپایی زیادی برای کاهش واردات گاز روسیه در فصل سرما آماده شده‌اند، اما قطع کامل گاز می‌تواند شرایطی بسیار سخت‌تر از پیش‌بینی‌ها ایجاد کند.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد و بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس؛ ف.ر./م.ا
XS
SM
MD
LG