لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

اوکراین از آزادسازی کامل شهر لیمان خبر داد؛ حمله روسیه به زادگاه زلنسکی با پهپادهای ایرانی


ورود نیروهای پیشقراول اوکراین به شهر استراتژیک لیمان
ورود نیروهای پیشقراول اوکراین به شهر استراتژیک لیمان

همزمان با «پاکسازی کامل» شهر استراتژیک لیمان در اوکراین، گزارش‌ها حاکی از حمله روسیه با پهپادهای انتحاری ساخت ایران به زادگاه رئیس‌جمهوری اوکراین است.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۰ مهر گزارش داد آزادسازی شهر لیمان که منطقه‌ای استراتژیک برای تدارکات و هاب لجستیکی برای نیروهای روسیه بود، ضربه‌ای دیگر به کرملین است که در صدد الحاق چهار منطقه اوکراین، از جمله شهر لیمان در استان دونتسک بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز یکشنبه با انتشار ویدئویی از «پاکسازی کامل» لیمان از نیروهای روسیه خبر داد و از نظامیان اوکراینی قدردانی کرد.

روسیه هنوز آزادسازی لیمان را تایید نکرده است، اما وزارت دفاع این کشور روز گذشته اعلام کرد که نظامیان روسی از لیمان به مناطق «مناسب‌تری عقب‌نشینی کرده‌اند».

ارتش بریتانیا نیز آزادسازی لیمان را یک «عقبگرد سیاسی چشمگیر» برای روسیه توصیف کرد؛ اشاره‌ای به تلاش روسیه برای الحاق فوری مناطق اشغالی به خاک خود.

ساعاتی پس از آزادسازی کامل این شهر، رسانه‌های اوکراین تصاویری از ورود نظامیان این کشور با پرچم آبی و زرد اوکراین به روستای تورسکه در ۱۵ کیلومتری لیمان منتشر کردند. یک سرباز اوکراینی نیز در ویدئویی از هدف قرار دادن شهر کرمینا، در مرز استان لوهانسک که در اشغال روسیه است، خبر داد.

در تصویر دیگری، یک سرباز اوکراینی در حال برافراشتن پرچم این کشور در روستای نووورونتسکوا در مرز منطقه خرسون دیده می‌شود که در اشغال نیروهای روسیه است.

منابع نزدیک به نیروهای روسیه از ضدحملات جدید نیروهای اوکراینی به منطقه خرسون خبر داده‌اند.

در این میان اوکراین روز یکشنبه از حملات روسیه با پهپادهای انتحاری ساخت ایران به دو مدرسه در شهر کریفیی ریه، زادگاه آقای زلنسکی، خبر داد.

نیروی هوایی اوکراین می‌گوید شب گذشته موفق شد که پنج پهپاد ساخت ایران را ساقط کند اما دو پهپاد انتحاری دو مدرسه را هدف قرار دادند.

اوکراین اخیرا در واکنش به تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین، سفیر جمهوری اسلامی در کی‌یف را اخراج کرد.

دولت کی‌یف همچین روز یکشنبه اعلام کرد که روسیه شهر زاپوریژیا را مورد هدف قرار داده است و نظامیان اوکراینی نیز به چندین پست نظامی روسیه حمله کرده و مهمات آن‌ها، از جمله دو سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ را نابود کرده‌اند.

نیروهای اوکراینی از ابتدای ماه گذشته با شتاب در حال آزادسازی بخش‌های اشغال شده این کشور در شرق و جنوب اوکراین از دست نیروهای روسیه هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG