لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

ادعاهای ضدونقیض روسیه و اوکراین در مورد وقوع انفجار در شبه‌جزیره کریمه


یک زرهپوش اوکراینی در بیرون از شهر باخموت که نبردهای سنگینی در آن جریان دارد
یک زرهپوش اوکراینی در بیرون از شهر باخموت که نبردهای سنگینی در آن جریان دارد

اوکراین و روسیه روز سه‌شنبه اول فروردین در مورد انفجار در یک قطار حامل موشک‌های کروز روسیه در شبه‌جزیره کریمه ادعاهای ضدونقیضی مطرح کردند.

یک سخنگوی نیروهای مسلح اوکراین بدون پذیرش مسئولیت این حادثه غیرمستقیم گفت که عوامل اوکراین در این انفجار دست داشته‌اند.

گزارش می‌شود که غروب دوشنبه چندین موشک کروز مدل «کالیبر» در جریان انفجار بزرگی در نزدیکی شهر جانکوی واقع در شمال شبه‌جزیره کریمه منهدم شده‌اند.

سخنگوی سرفرماندهی جنوب نیروهای مسلح اوکراین گفت این حمله یک پیام و هشداری جدی به مسکو است که باید از شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ آن را تصرف کرده است خارج شود.

این سخنگوی نظامی در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی اوکراین با اشاره به اهمیت تقاطع مسیرهای راه‌آهن در شهر جانکوی گفت: اکنون تنها راهی که برای نیروهای روسیه باقی مانده خروج از ناحیه کریمه از طریق مسیرهای راه‌آهن است.

بخش ضد اطلاعات ارتش اوکراین نیز روز دوشنبه در بیانیه مبهمی گفت چندین موشک کروز روسیه که از طریق راه‌آهن برای زیردریایی‌های آن کشور در آب‌های دریای سیاه حمل می‌شد منهدم شده است.

در این بیانیه به روش و سلاح‌هایی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته، اشاره نشده است و مستقیما مسئولیت این حمله را نمی‌پذیرد.

با این همه، از لحن بیانیه چنین برداشت می‌شود که گویا اوکراین در این حمله دست داشته و می‌افزاید: «این انفجار گام مهم دیگری در مسیر بیرون راندن نیروهای روسیه و بازپس گیری ناحیه کریمه توسط اوکراین است».

در مقابل، مقامات محلی منصوب روسیه در ناحيه کریمه روز سه‌شنبه یک روایت کاملا متفاوت از این حادثه مطرح کرده و مدعی شدند که تاسیسات غیرنظامی هدف حملات پهپادی اوکراین قرار گرفته‌اند.

سرگی آکسفوف، رئیس دولت محلی ناحیه کریمه، گفت: این حمله خسارات جدی در برنداشته و فقط یک غیرنظامی مجروح شده است.

مشاور آقای آکسنوف نیز ضمن رد ادعاهای مقامات اوکراین گفت هدف حملات پهپادی مناطق مسکونی بوده است و نه راه آهن.

شهردار جانکوی نیز ادعا کرد که در این حمله بخشی از خطوط انتقال برق، یک خانه مسکونی، یک انبار و بخشی از یک دبیرستان آسیب دیده‌اند.

غروب دوشنبه ادعاهای متعددی در مورد انهدام چندین پهپاد توسط پدافند ضد هوایی روسیه در آسمان کریمه منتشر شد ولی تایید این اخبار به طور مستقل ممکن نیست.

در طول یک سالی که از جنگ می‌گذرد پایگاه‌های نظامی و سایر تاسیسات روسیه در ناحیه کریمه بارها مورد حمله قرار گرفته است ولی دولت اوکراین معمولا مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.

در ماه اوت در پایگاه هوایی روسیه در غرب ناحیه کریمه چند انفجار بزرگ روی داد و اوکراین ادعا کرد که ۹ فروند هواپیمای جنگی روسیه بر اثر این انفجارها منهدم شده‌اند. روسیه دلیل این انفجارها را سهل‌انگاری سربازان و افتادن سیگار در زاغه مهمات اعلام کرد ولی مدتی بعد رئیس ستاد ارتش اوکراین گفت او دستور حمله به این پایگاه را صادر کرده است.

دولت محلی ناحیه کریمه نیز چند بار اعلام کرده که نقاط مختلف این شبه‌جزیره و به‌خصوص شهر سواستوپول، مقر فرماندهی ناوگان نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه، هدف حملات پهپادی قرار گرفته‌اند.

همزمان، به گفته مقامات اوکراینی نبردهای شدید در جبهه باخموت واقع در استان دونتسک در شرق اوکراین ادامه دارد. فرمانده نیروی زمینی اوکراین گفت که نیروهای این کشور به مقاومت در برابر تهاجم نیروهای روسیه به سوی مرکز شهر باخموت ادامه می‌دهند و این مقاومت ادامه خواهد یافت.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که بر اثر گلوله‌باران شهرها و مناطق مسکونی توسط ارتش روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته حداقل سه غیرنظامی کشته و ده نفر مجروح شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG