لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

هشدار زلنسکی درباره «زمستان سخت و تیره» اروپا؛ آلمان کمک ۶۵ میلیارد یورویی انرژی تصویب کرد


رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید روسیه در تدارک یک «ضربه قاطع انرژی» به اتحادیه اروپا در زمستان امسال است
رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید روسیه در تدارک یک «ضربه قاطع انرژی» به اتحادیه اروپا در زمستان امسال است

رئیس‌جمهوری اوکراین در پی توقف انتقال گاز روسیه از طریق خط لوله «نورد استریم- ۱» نسبت به «زمستان سخت و تیره» در اروپا هشدار داد.

ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه ۱۳ شهریور گفت اروپایی‌ها انتظار زمستان سختی را با توجه به قطع گاز روسیه در پی تهاجم نظامی به اوکراین داشته باشند.

او تصریح کرد: روسیه در تدارک یک «ضربه قاطع انرژی» به اتحادیه اروپا در زمستان امسال است.

روسیه از سال گذشته و با افزایش تنش‌ها با اتحادیه اروپا، صادرات روزانه گاز به این اتحادیه را از ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز به ۳۸۰ میلیون متر مکعب کاهش داد و بعد از تهاجم نظامی به اوکراین و تحریم‌های غرب، صادرات نفت به اتحادیه اروپا را نیز هر ماه کاهش داد و تا هفته گذشته به حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رساند.

قیمت گاز در بازارهای اروپایی در هفته گذشته به ۸۴ دلار برای هر میلیون بی‌تی‌یو (یکی از واحدهای اندازه‌گیری انرژی معادل ۲۶.۸ متر مکعب) رسید که شش برابر پارسال است. اوج‌گیری قیمت برق و گاز به موجی از اعتراضات شهروندان اروپایی منجر شده و هزاران نفر در جمهوری چک دست به اعتراضات خیابانی زده‌اند.

اتحادیه اروپا روسیه را به استفاده از انرژی به‌عنوان سلاح علیه غرب متهم کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد برخی کارشناسان بر این نظر هستند که روسیه با بالا بردن قیمت انرژی در اروپا در تلاش است که با دامن زدن به نارضایتی شهروندان اروپایی، دولت‌های غربی را مجبور به عقب‌نشینی از حمایت از اوکراین کند.

در این میان، آلمان روز یکشنبه اعلام کرد که یک بسته کمک ۶۵ میلیارد یورویی برای کمک به شهروندان و صنایع به خاطر اوج‌گیری قیمت انرژی اختصاص می‌دهد. قیمت برق در آلمان طی هفته گذشته به ۱۰ برابر پارسال رسید.

بیش از ۴۰ درصد گاز انتقالی روسیه به اروپا در سال گذشته از طریق خط لوله نورد استریم-۱ صورت می‌گرفت که از طریق دریای بالتیک به آلمان می‌رسد. گاز روسیه در سال گذشته سهمی ۵۵ درصدی در مصرف گاز آلمان داشت اما این رقم امسال به ۱۰ درصد کاهش یافته است و آلمان مجبور به واردات گاز از دیگر کشورها شده است.

به‌رغم این‌که آلمان انبارهای زیرزمینی ذخایر گاز خود را برای استفاده دز زمستان ۸۵ درصد پُر کرده است، اما در مجموع کل واردات گاز آن در نیمه ابتدایی امسال نسبت به دور مشابه پارسال یک چهارم کاهش یافته و هزینه گاز وارداتی‌اش ۲.۵ برابر شده است.

اتحادیه اروپا نیز در مجموع ۸۵ درصد از انبارهای زیرزمینی گاز خود را پُر کرده و انتظار نمی‌رود که در زمستان بحران کسری گاز پیش بیاید، اما هم قیمت‌های گاز اوج گرفته و هم اعضای اتحادیه اروپا باید حداقل ۱۵ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

روسیه مدعی است که به خاطر تحریم‌ها، از دسترسی به تکنولوژی لازم برای تعمیر تجهیزات انتقال گاز محروم شده است اما شرکت زیمنس آلمان، سازنده کمپرسورهای فشارافزایی در خط لوله نورد استریم- ۱ می‌گوید برای انتقال گاز روسیه مشکل فنی وجود ندارد.

در این میان هفت کشور بزرگ صنعتی جهان روز شنبه برای نفت صادراتی روسیه سقف قیمت تعیین کردند و نفت روسیه تنها زیر قیمتی که تعیین خواهد شد، مجاز به فروش خواهد بود.

کرملین تهدید کرده است صادرات به هر کشوری که به اعمال سقف قیمت نفتی بر روسیه محلق شود را قطع خواهد کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه گفت که کشورش از دسامبر سال جاری خرید گاز از روسیه را به‌طور کامل متوقف می‌کند، زیرا این کشور شریک مطمئنی برای تامین انرژی نیست.

اتحادیه اروپا در نظر داشت که از سال آینده واردات گاز روسیه را دو سوم کاهش دهد و تا پنج سال آینده به صفر برساند.

روسیه پارسال ۲۴۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و مایع به ارزش ۶۲ میلیارد دلار صادر کرد که معادل پنج درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بود. ۱۵۵ میلیارد متر مکعب از این رقم راهی اتحادیه اروپا شده بود.

آمارهای گازپروم، شرکت انحصاری صادرات گاز طبیعی روسیه، نیز نشان می‌دهد که در نیمه ابتدایی امسال تولید گاز آن ۱۰.۵ درصد، معادل ۲۵ میلیارد متر مکعب، کاهش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، فایننشال تایمز، آمارهای دولتی آلمان، گازپروم و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG