لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

اوکراین می‌گوید در دو هفته گذشته هشت روستا را بازپس گرفته ­است


سربازان اوکراینی در روستای پیاتیخاتکی در استان زاپوریژیا پس از آزادسازی آن از اشغال ارتش روسیه
سربازان اوکراینی در روستای پیاتیخاتکی در استان زاپوریژیا پس از آزادسازی آن از اشغال ارتش روسیه

اوکراین روز دوشنبه ۲۹ خرداد گفت در ضد­حملات دو هفته اخیر هشتمین روستا را بازپس گرفته‌ ­است که در مسیر پيشروی به سوی ساحل دریای آزوف قرار دارد.

یک مقام منصوب روسیه در استان زاپوریژیا نیز روز یکشنبه گفت ارتش اوکراین روستای پیاتیخاتکی را تصرف کرده است. او بعدا اعلام کرد که روسیه نیروهای اوکراینی را وادار به عقب­‌نشینی کرده است و ارتش اوکراین از بامداد روز دوشنبه حملات خود به این نقطه را از­سر گرفته­ است.

معاون وزیر دفاع اوکراین روز دوشنبه در شبکه تلگرام نوشت که نیروهای این کشور طی دو هفته گذشته علاوه بر روستای پیاتیخاتکی، هفت روستا و دهکده دیگر در مسیر بردیانسک و ملیتوپول (دو شهر تحت اشغال روسیه در ساحل دریای آزوف) را بازپس گرفته و در مجموع ۱۱۳ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی را آزاد کرده­‌اند.

به نظر می‌رسد که جهت اصلی ضد­حملات اوکراین در جنوب شرقی این کشور در هم شکستن استحکامات دفاعی روسیه و حرکت به سوی ساحل دریای آزوف است که در صورت موفقیت می­‌تواند راه زمینی بین خاک روسیه و شبه جزیره کریمه را قطع کند. روستای پیاتیخاتکی در همین مسیر و در فاصله ۹۰ کیلومتری از ساحل دریای آزوف قرار دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در پیام ویدئویی یکشنبه شب خود ضمن ستایش از تلاش­‌های ارتش این کشور گفت به مذاکره با کشورهای غربی برای دریافت تسلیحات و مهمات مورد نیاز ارتش ادامه خواهد داد.

او افزود: «نیروهای ما گام به گام در­ حال پیشروی هستند. نکته مهم سرعت تامین تسلیحات مورد نیاز آن‌ها است.»

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گفت حملات متعدد ارتش اوکراین را دفع کرده است و ویدئویی از تسلیحات غربی که توسط نیروهای این کشور به غنیمت گرفته شده است را منتشر کرد. در بخشی از این ویدئو یک تانک فرانسوی به نمایش گذاشته شده که به گفته ارتش روسیه در جبهه‌های دونتسک به غنیمت گرفته شده است.

نیروهای مسلح اوکراین به‌دلیل حساسیت­‌های امنیتی جزئیات ضد­حملات را منتشر نمی‌کند. هر چند مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند که عملیات تهاجمی اخیر از حدود دو هفته پیش آغاز شده است ولی اکثر صاحبنظران معتقدند که ضد حملات اصلی اوکراین هنوز شروع نشده است.

خبرگزاری­‌های بین‌المللی به‌دلیل وضعیت جنگی منطقه و عدم دسترسی به جبهه‌ها نمی‌­توانند ادعای هیچ‌یک از طرفین را تایید کنند.

دولت‌ها و کارشناسان غربی معتقدند که هدف حملات اوکراین در دو هفته اخیر ارزیابی واحدهای ارتش روسیه در طول خطوط جبهه هزار کیلومتری و یافتن نقاط ضعف برای برنامه­‌ریزی حملات سنگین‌تر است.

مقام‌های امنیتی بریتانیا و استونی در روزهای اخیر گفتند که جابجایی تعدادی از واحدهای ارتش روسیه در مناطق جنوب رودخانه دنیپرو را مشاهده کرده­‌اند که بر اثر انهدام سد کاخوفکا در روز ۱۶ خرداد زیر آب رفته است.

رسانه­‌های استونی روز جمعه به نقل از فرمانده ضد اطلاعات ارتش این کشور گزارش دادند که ارتش اوکراین به شکل منظمی ضد­حملات خود را پیش می‌برد و بعید است که طی هفته آینده ضد­حمله بزرگی انجام دهد.

اوکراین و روسیه یکدیگر را مسئول انهدام سد کاخوفکا معرفی کرده­‌اند. جاری شدن سیلاب تعداد زیادی خانه و اراضی کشاورزی گسترده­‌ای را در دو سوی خط مقدم جبهه در استان خرسون ویران کرده­ است.

تعداد تلفات این سیلاب به ۵۲ نفر رسیده است و بیش از ۱۱ هزار نفر مجبور شده­‌اند محل سکونت خود را ترک کنند.

یک تیم حقوقی که در تحقیقات مربوط به شکستن سد کاخوفکا به دولت اوکراین کمک می‌کند روز جمعه گفت که این سد «به احتمال فراوان» بوسیله مواد منفجره­‌ای که در زیرساخت آن کار گذاشته شده منهدم شده­ است.

اوکراین می‌گوید حدود نیمی از مناطقی که زیر آب رفته است در اشغال روسیه است. وزارت دفاع روسیه نیز هشدار داده است که بیماری‌هایی نظیر تب نیل غربی ممکن است در این مناطق شیوع پیدا کند.

سازمان ملل روز یکشنبه گفت دولت روسیه پیشنهاد کمک این سازمان به مردم آسیب­ دیده را رد کرده است.

کاخ کرملین گفت این پیشنهاد را به‌دلیل ملاحظات امنیتی و حساسیت­‌های دیگر رد کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG