لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

اوکراین: روسیه در تدارک حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است؛ مسکو تکذیب کرد


نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در هفته­‌های آغازین تهاجم نظامی به خاک اوکراین، به تصرف ارتش روسیه درآمد
نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در هفته­‌های آغازین تهاجم نظامی به خاک اوکراین، به تصرف ارتش روسیه درآمد

رئیس ­جمهور اوکراین روز پنجشنبه یکم تیر گفت که نهادهای امنیتی این کشور معتقدند روسیه در حال تدارک حمله به نیروگاه هسته‌­ای زاپوریژیا با هدف «انتشار تشعشعات هسته‌­ای» است. کاخ کرملین این ادعا را تکذیب کرده است.

ولودیمیر زلنسکی در یک پیام ویدئویی گفت: «نهادهای امنیتی ما به اطلاعاتی دست یافته‌­اند که نشان می‌دهد روسیه در حال بررسی یک اقدام تروریستی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است که به تابش هسته­‌ای منجر خواهد شد. آن‌ها برای این کار آماده‌اند.»

او افزود اوکراین این اطلاعات را با متحدانش به اشتراک گذاشته است. آقای زلنسکی اما اطلاعات نهادهای امنیتی اوکراین را در تأیید ادعای خود ارائه نداد.

کرملین این اظهارات رئیس جمهور اوکراین را «یک دروغ دیگر» توصیف کرد و افزود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین سرکشی خود وضعیت نیروگاه را «بسیار رضایت‌بخش» ارزیابی کرده‌­اند.

نیروگاه زاپوریژیا با شش رآکتور بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌­ای اروپا است و در هفته­‌های آغازین تهاجم نظامی به تصرف ارتش روسیه درآمد.

اوکراین و روسیه بارها طرف مقابل را به گلوله­‌باران مناطق اطراف نیروگاه متهم کرده‌اند و اقدامات بین‌المللی برای ایجاد یک محدوده غیرنظامی پیرامون نیروگاه به نتیجه نرسیده است.

آقای زلنسکی افزود: «متأسفانه باید یادآوری کنم که تشعشات هسته‌­ای هیچ مرزی نمی شناسد و فقط جهت وزش باد تعیین خواهد کرد که چه مناطقی از آن آسیب خواهند دید.»

در سال ۱۹۸۶ اوکراین که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود فاجعه بزرگ هسته‌­ای در نیروگاه چرنوبیل را تجربه کرد.

هشدار آقای زلنسکی دو روز پس از آن اعلام می‌شود که فرمانده ضد اطلاعات نیروهای مسلح اوکراین مسکو را به «بهره برداری» از مخازن آب ضروری برای سرد کردن رآکتورهای نیروگاه زاپوریژیا متهم کرد.

این نیروگاه در جوار یک آب‌بند بزرگ قرار دارد که در پی انهدام سد کاخوفکا در آن سوی رودخانه دنیپرو حجم موجودی آب آن کاهش یافته است.

کی­‌یف روسیه را به انهدام این سد متهم کرده و در مقابل مسکو مدعی است که اوکراین آن را تخریب کرده ­است.

آقای زلنسکی در بخش دیگری از پیام ویدئویی خود گفت نهادهای امنیتی اوکراین اطلاعات جدیدی در مورد انهدام سد کاخوفکا توسط ارتش روسیه به دست آورده‌اند. او بار دیگر تخریب این سد را «یک جنایت کاملاً عمدی و حساب­‌شده» خواند.

سفر گروسی به روسیه با هدف مذاکره در مورد نیروگاه زاپوریژیا

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌­المللی انرژی اتمی، برای مذاکره در مورد وضعیت نیروگاه زاپوریژیا روز جمعه به روسیه سفر خواهد کرد.

خبرگزاری روسی اینترفکس روز پنجشنبه به نقل از سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گزارش داد که رافائل گروسی روز جمعه در کالینینگراد با الکسی لیخاچف، رئیس اداره انرژی اتمی روسیه (روس اتم) دیدار می‌کند.

آژانس هنوز این دیدار را تأیید نکرده است.

آقای گروسی هفته گذشته و پس از تخریب سد کاخوفکا از نیروگاه زاپوریژیا بازدید کرد. او وضعیت این نیروگاه را جدی ولی امن توصیف کرد.

نیروگاه زاپوریژیا آب مورد نیاز خود را از سد کاخوفکا تأمین می کرد و با توجه به خالی شدن آب این سد اکنون نگرانی در مورد احتمال کاهش ذخیره آب مورد نیاز برای خنک کردن رآکتورها و زباله‌­های هسته‌ای افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG