لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

اوکراین: حملات روسیه به باخموت تضعیف شده و ضد حمله ما به زودی آغاز می‌شود


یک سرباز زن اوکراینی در جبهه باخموت
یک سرباز زن اوکراینی در جبهه باخموت

فرمانده نیروی زمینی اوکراین روز پنجشنبه سوم فروردین گفت با توجه به تضعیف حملات روسیه در جبهه باخموت نیروهای اوکراینی به زودی ضد حمله را آغاز خواهند کرد.

ژنرال اولکساندر سیرسکی در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «تهاجم روسیه به شکل قابل ملاحظه‌ای تعضیف شده است. ما به‌زودی از این فرصت مثل موارد گذشته در اطراف کی‌یف، خارکیف، کوپیانسک و بالاکلیا استفاده خواهیم کرد».

سخنان او مهمترین اظهارنظر مقامات اوکراینی در مورد احتمال تغییر تعادل قوا در جبهه باخموت و روی آوردن ارتش اوکراین به تاکتیک‌های تهاجمی پس از حدود چهار ماه دفاع در برابر حملات مداوم ارتش روسیه و مزدوران شرکت خصوصی «واگنر» است.

رویترز می‌گوید خبرنگاران این خبرگزاری در نزدیکی خطوط جبهه در شمال باخموت شاهد کاهش حملات روسیه بوده‌اند. به گفته آن‌ها، حملات هوایی روسیه به منطقه‌ی واقع در بین باخموت و سولدار در شمال آن شهر در مقایسه با دو روز گذشته به شکل محسوسی کاهش یافته است.

یک سرباز اوکراینی در این جبهه به خبرنگاران رویترز گفت در روزهای قبل پنج تا شش حمله هوایی اتفاق می‌افتاد ولی در روز پنجشنبه فقط یک حمله توسط هلی‌کوپتر از فاصله بسیار دور صورت گرفت.

دلیل کاهش حملات روسیه در جبهه باخموت ممکن است اعزام نیرو و تجهیزات به نقاط دیگر باشد.

وزارت دفاع بریتانیا در بولتن روزانه خود در مورد تحولات جنگ اوکراین گفت: ارتش روسیه طی ماه گذشته در جبهه‌های شمالی پیشروی کرده و بخشی از جاده‌های منتهی به شهر کرمینا را تصرف کرده است و در جبهه‌های جنوبی ناحیه دونباس نیز حملات روسیه تشدید شده است.

وزارت دفاع روسیه تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده است ولی رئیس شرکت خصوصی «واگنر» که مزدوران آن در حمله به باخموت نقش مهمی دارند در روزهای اخیر پیام‌های بدبینانه‌ای در مورد تحولات نبرد در این جبهه منتشر کرده است.

یوگنی پریگوژین روز دوشنبه در نامه‌ای خطاب به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، هشدار داد که نیروهای اوکراینی قصد دارند ارتباط بین مواضع مزدوارن «واگنر» و واحدهای ارتش روسیه را قطع کنند.

او از وزیر دفاع روسیه خواست اقدامات لازم برای جلوگیری از این تغییر در آرایش نیروها را انجام دهد و هشدار داد که بی‌توجهی به این موضوع «پیامدهای منفی» خواهد داشت.

چند هفته پیش پیروزی کامل روسیه در جبهه باخموت قطعی به نظر می‌رسید و حتی ارتش اوکراین خود را برای خروج از این شهر آماده می‌کرد.

ولی سرفرماندهی نیروهای مسلح و دولت اوکراین در نهایت تصمیم گرفتند با هدف مشغول کردن روسیه و وارد کردن تلفات بیشتر به ارتش آن کشور به مقاومت در باخموت ادامه دهند.

برخی از مقامات و کارشناسان دفاعی غربی معتقدند که ادامه مقاومت در این جبهه ممکن است آمادگی ارتش اوکراین برای شروع ضد حمله گسترده در ماه‌های آینده را تضعیف کند.

وزارت دفاع بریتانیا در بولتن روز چهارشنبه گفت هنوز هم خطر محاصره کامل نیروهای اوکراینی در شهر باخموت وجود دارد هر چند این کشور با ضد حمله‌ای در بخش شمالی جبهه توانسته است تا حدی از فشار روسیه به تنها راه تدارکاتی به شهر باخموت بکاهد.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز پنجشنبه به دیدار از خط مقدم جبهه ادامه داد و در ناحیه خرسون با سربازان مستقر در این جبهه دیدار کرد.

او در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «مثل تمامی شهرها و روستاهایی که از اشغال دشمن آزاد شده‌اند ما مناطق آسیب‌دیده در خرسون را نیز بازسازی خواهیم کرد».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG