لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

اوکراین می‌گوید ۲۴ ساعت گذشته مر‌گ‌بارترین روز برای روس‌ها بوده است


اوکراین روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن اعلام کرد که ۲۴ ساعت گذشته مرگ‌بارترین روز برای نیروهای روسیه از آغاز جنگ تاکنون بوده است. این در حالی است که روسیه حملات خود به شرق اوکراین را تشدید کرده و ده‌ها هزار نیروی تازه‌نفس به جبهه جنگ فرستاده است.

اوکراین ادعا کرده که طی یک روز اخیر بیش از یک هزار نفر از نیروهای روسیه کشته شده‌اند. از سویی روسیه نیز مدعی است که طی هفته‌های اخیر شمار انبوهی از نیروهای اوکراینی را کشته است. خبرگزاری رویترز اما می‌نویسد که نمی‌تواند به طور مستقل این ادعاها را راستی‌آزمایی بکند.

روز سه‌شنبه بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، در حالی از کی‌یف بازدید کرد که برلین، دانمارک و هلند می‌گویند تا ماه‌های آینده تانک‌های لئوپارد ۱ در اختیار اوکراین قرار خواهند داد.

پیستوریوس اعلام کرد که ۸۰ فروند تانک لئوپارد ۱ امسال به اوکراین تحویل داده می‌شود و حدود ۱۰۰ فروند دیگر نیز در سال ۲۰۲۴ که بیشتر از میزان از پیش اعلام شده است.

کشورهای غربی از آغاز سال جاری میلادی وعده داده‌اند که صدها تانک و خودروی زرهی به اوکراین خواهند داد تا قدرت شلیک و تحرک نیروهای اوکراینی برای عبور از خطوط روسیه افزایش یابد.

اوکراین در این حال اعلام کرد که نیروهای روسیه طی ۲۴ ساعت ۱۰۳۰ نفر تلفات داشته‌اند و به این ترتیب آمار کل تلفات نیروهای روس از آغاز جنگ تاکنون به ۱۳۳ هزار و ۱۹۰ نفر رسیده است. روسیه نیز به نوبه خود گفت که تنها در ماه ژانویه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای اوکراینی کشته شده‌اند.

اگرچه آماری که طرفین جنگ از کشته‌های یکدیگر می‌دهند، قابل اطمینان نیست و کی‌یف نیز جزییات چندانی را شرح نداده است، اما اوکراین تاکید دارد که ۲۴ ساعت اخیر مرگبارترین روز برای نیروهای روسیه بوده است.

کی‌یف و غرب می‌گویند که روسیه طی هفته‌های اخیر نیروهای مزدور وارد شرق اوکراین کرده با این هدف که بتواند تا روز ۲۴ فوریه، سالگرد حمله روسیه به اوکراین، بخش‌های دیگری از خاک کشور همسایه خود را تصرف کند.

روسیه پس از ناکامی در تصرف کی‌یف، طی نیمه دوم سال ۲۰۲۲ موقعیت خود را از دست داد و اکنون بر شرق اوکراین تمرکز کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG