لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

«تسلیم» صدها سرباز اوکراینی در آزوف‌استال؛ «تلاش برای تخلیه بقیه سربازان ادامه دارد»


نیروهای روسی در حال بازرسی بدنی سربازان اوکراینی تسلیم شده در تاسیسات آزوف‌استال
نیروهای روسی در حال بازرسی بدنی سربازان اوکراینی تسلیم شده در تاسیسات آزوف‌استال

پس از خروج حدود ۲۶۰ نفر از سربازان اوکراينی از تاسيسات صنعتی آزوف‌استال، آخرين سنگر مقاومت آن‌ها در شهر بندری ماريوپل، دولت اوکراين می‌گويد به تلاش‌ها برای تخليه باقيمانده نيروهای خود از اين تاسيسات ادامه خواهد داد.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، نیز در پیامی در شبکه تلگرام نوشت: «دولت در تلاش برای مرحله بعدی تخلیه سایر سربازان باقیمانده در آزوف‌استال است و به امید خدا همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت».

او جزئیات این اقدامات را توضیح نداد.

وزارت دفاع اوکراین روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد: ۲۶۷ نفر از نیروهای این کشور از جمله ۵۳ سرباز مجروح روز دوشنبه از تاسیسات صنعتی آزوف‌استال در بندر ماریوپل تخلیه شده و به مناطق تحت کنترل روسیه منتقل شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز گفت ۲۵۶ سرباز اوکراینی از جمله ۵۱ نفر که جراحات شدیدی دارند سلاح خود را زمین گذاشته و تسلیم شده‌اند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، گفت ۵۳ سربازی که جراحات آن‌ها شدید است به بیمارستانی در شهر نووازوفسک در استان دونتسک و ۲۱۱ نفر دیگر نیز به شهر اولنیوکا منتقل شده‌اند. هر دو شهر یاد شده در کنترل نیروهای روسیه و شورشیان مورد حمایت آن‌هاست.

شهر بندری ماریوپل قبل از سقوط، هفته‌ها توسط ارتش روسیه توپ‌باران شد و حدس زده می‌شود که تعداد زیادی از ساکنان غیرنظامی شهر در این حملات کشته شده‌اند. در آخرین مراحل مقاومت در برابر حملات روسيه، واحدهايی از ارتش اوکراین در تاسیسات صنعتی آزوف‌استال پناه گرفته بودند.

ستاد ارتش اوکراین روز سه‌شنبه گفت نیروهای مستقر در پادگان ماریوپل «وظیفه عملیاتی خود را انجام داده‌اند». این ستاد در بیانیه‌ای افزود: «سرفرماندهی ارتش اوکراین به فرماندهان واحدهای مستقر در آزوف‌استال دستور داد جان پرسنل را نجات دهند. مدافعان ماریوپل قهرمانان دوران ما هستند».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز در سخنرانی غروب دوشنبه خود گفت: ارتش و نهادهای امنیتی اوکراین در همکاری با سازمان ملل و صلیب سرخ این تخلیه را هماهنگ کرده‌اند.

او یادآوری کرد که اسرای اوکراینی ممکن است به زودی آزاد نشوند و مذاکرات در مورد آزادی آن‌ها مستلزم «زمان و ظرافت» است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز سه‌شنبه گفت با سربازان اوکراینی که تسلیم شده‌اند بر اساس قوانین بین‌المللی رفتار خواهد شد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسيه، این را تضمین کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود گفت آن عده از سربازان اوکراینی که مجروح هستند برای درمان به بیمارستانی در قلمرو تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین منتقل خواهند شد. دولت اوکراین نیز گفته بود که این افراد با سربازان اسیر روسیه مبادله خواهند شد.

ولی خبرگزاری روسی تاس به نقل از وایچسلاو وولودین، رئیس دومای روسیه، گفت رزمندگان اوکراینی مستقر در آزوف‌استال «تبهکاران نازی» هستند و نباید مبادله شوند. یک نماینده دیگر دوما گفت هر چند در روسیه مجازات مرگ وجود ندارد ولی در مورد جنگجویان آزوف مجازات مرگ «باید با دقت بررسی شود».

فرماندهی ارتش اوکراین گفت مدافعان آزوف‌استال ارتش روسیه را مجبور کردند حدود ۲۰ هزار نفر از نیروهای خود را در ماریوپل حفظ کند و این باعث شد که آن‌ها نتوانند به سرعت نقاط دیگر را تصرف کنند.

هر چند تخلیه سربازان از آزوف‌استال برای اوکراین یک شکست تلقی می‌شود ولی شهر ماریوپل که قبل از جنگ حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت داشت در نتیجه حملات مداوم و سنگین ارتش روسیه کاملا ویران شده و غیرقابل استفاده است.

وزارت دفاع بریتانیا روز سه‌شنبه در بیانیه روزانه خود در مورد تحولات جنگ گفت تکیه روزافزون ارتش روسيه به توپ‌باران بی‌ملاحظه نشان دهنده ضعف در شناسایی و هدف‌گیری دقیق و عدم پذیرش ریسک برای اعزام هواپیماهای نظامی به خارج از مناطق تحت کنترل ارتش روسیه است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در مراحل اول شروع تهاجم نظامی روسیه و حمله نیروهای آن کشور از جبهه‌های شمالی، حدود سه هزار و ۵۰۰ ساختمان بر اثر توپ‌باران ارتش روسیه در ناحیه چرنیهیف، واقع در شمال کی‌یف ویران شده و یا آسیب دیده‌اند.

هشتاد درصد از این ساختمان‌ها غیرنظامی بوده‌اند و وزارت دفاع بریتانیا هشدار داد که ارتش روسیه برای کسب برتری در جبهه‌های شرقی ممکن است از آتش سنگین و بی‌ملاحظه توپخانه استفاده کند.

ارتش اوکراین روز سه‌شنبه گفت حملات روسیه در شرق ادامه دارد و هدف اصلی این حملات اکنون دونتسک است.

یک منبع نظامی غربی به شبکه بی‌بی‌سی گفت به نظر می‌رسد که اکنون ولادیمیر پوتین و ژنرال والری گراسیموف، سرفرمانده ارتش روسیه، شخصا در جزئیات عملیات آن کشور در شرق اوکراین که قاعدتا باید برعهده فرماندهان درجه پایین‌تر باشد، دخالت می‌کنند.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG