لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

گلوله‌باران اوکراین به نگرانی‌ها درباره حمله روسیه دامن زد


کی‌یف جدایی‌طلبان شرق اوکراین را متهم کرده که یک مهدکودک را بمباران کرده‌اند
کی‌یف جدایی‌طلبان شرق اوکراین را متهم کرده که یک مهدکودک را بمباران کرده‌اند

گلوله‌باران طرفین درگیر در اوکراین به نگرانی‌ها درباره حمله احتمالی و قریب‌الوقوع روسیه دامن زد در حالی که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، هشدار داده که مسکو به دنبال بهانه‌ای برای حمله است و کرملین نیز یک دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد.

تبادل آتش میان نیروهای کی‌یف و جدایی‌طلبان حامی روسیه در روز پنج‌شنبه ۲۸ بهمن زنگ خطر را برای کشورهای غربی که می‌گویند هر لحظه امکان حمله نیروهای روس به اوکراین وجود دارد، به صدا درآورد.

شورشیان تحت حمایت روسیه و نیروهای کی‌یف هر کدام یکدیگر را متهم به نقض آتش‌بس در شرق اوکراین کرده‌اند، منطقه‌ای که مسکو ادعا می‌کند نیروهای اوکراینی در آنجا شهروندان غیرنظامی را «قتل‌عام» کرده‌اند.

نیروهای دولت اوکراین ‌اتهام شلیک به مواضع جدایی‌طلبان در منطقه جداشده دونباس، واقع در مرز روسیه، را رد کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که گزارش‌های طرفین حاکی از آن است که اتفاقی جدی‌تر از نقض معمول آتش‌بس در منطقه رخ داده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که مسکو «به شدت بابت این گزارش‌ها نگران است». روسیه می‌گوید اوکراین دنبال بهانه‌ای برای تصرف سرزمین شورشیان با استفاده از زور است. اما اوکراین این سخنان را رد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که نیروهای طرفدار روسیه یک مهدکودک را بمباران کرده‌اند.

تصاویر ویدیویی که پلیس اوکراین منتشر کرده است، حفره‌ای را در دیوار آجری اتاقی مملو از آوار و اسباب بازی کودکان نشان می‌دهد.

جدایی‌طلبان نیز به نوبه خود نیروهای دولتی را متهم کرده‌اند که طی بیست و چهار ساعت گذشته چهار بار به روی مواضع آنها آتش گشوده‌اند.

رویترز می‌نویسد که هیچ کدام این گزارش‌ها راستی‌آزمایی نشده‌اند.

جو بایدن در همین روز پنج‌شنبه روسیه را متهم کرد که در حال زمینه‌چینی برای حمله به اوکراین است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در واشینگتن به خبرنگاران گفت: «تک‌تک نشانه‌هایی که در اختیار داریم دال بر این است که آن‌ها برای ورود به اوکراین و حمله به اوکراین آماده‌اند».

روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که تعدادی از نیروهای این کشور از مرز با اوکراین در حال عقب‌نشینی هستند. اما کشورهای غربی می‌گویند که هیچ نشانه‌ای دال بر این خداد دیده نشده است. یک مقام ارشد آمریکایی نیز روز چهارشنبه گفت که روسیه هفت هزار سرباز دیگر به نیروهای خود در مرز اوکراین اضافه کرده است.

در این میان وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه اعلام کرد که روسیه بارت گورمن، دومین مقام عالی آمریکایی در مسکو را اخراج کرده است.

واشینگتن هشدار داده که به این اقدام پاسخ خواهد داد. اما وزارت خارجه روسیه می‌گوید که آقای گورمن در واکنش به «اخراج بی‌دلیل» یک مقام عالی روس توسط واشینگتن از مسکو اخراج شده است. این وزارتخانه همچنین ایالات متحده را متهم کرده که «جنگ ویزا» به راه انداخته است.

گورمن که معاون سفیر ایالات متحده در مسکو، بود هفته گذشته روسیه را ترک کرد. اما مشخص نیست که چرا اخراج وی تا امروز اعلام نشده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG