لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

اوکراین روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع کرد


ولودیمیر زلنسکی از قطع روابط دیپلماتیک اوکراین و سوریه خبر داده است
ولودیمیر زلنسکی از قطع روابط دیپلماتیک اوکراین و سوریه خبر داده است

به دنبال به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک توسط دمشق، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه دستور قطع روابط دیپلماتیک با سوریه را صادر کرد.

آقای زلنسکی در ویدئویی در کانال تلگرامی گفت: «دیگر روابطی بین اوکراین و سوریه وجود نخواهد داشت.»

ساعاتی پیش از آن سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرده بود که سوریه تصمیم گرفته است استقلال و حاکمیت «جمهوری خلق لوهانسک و دونتسک» را به رسمیت بشناسد.

این مقام وزارت امور خارجه سوریه اضافه کرده است که دمشق به منظور گسترش روابط با این دو منطقه جدایی‌طلب با آنها روابط دیپلماتیک برقرار خواهد کرد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اخیرا گفته است که نیروهای روس با حملات مداوم و سنگین و اعزام نیروی بیشتر ۹۷ درصد از قلمرو ایالت لوهانتسک را تصرف کرده‌اند. هنوز مشخص نیست که پس از تصرف کامل ایالت‌های لوهانتسک و دونتسک در ناحیه دونباس، روسیه تهاجم خود را به سایر نقاط اوکراین گسترش خواهد داد یا نه.

به گفته مقامات اوکراینی و تحلیلگران نظامی، به نظر می‌رسد روسیه اکنون تقریباً نیمی از استان دونتسک را اشغال کرده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، با تصرف این مناطق توسط نیروهای روسیه، ولادیمیر پوتین به هدف خود برای تصرف کامل مرکز صنعتی در شرق اوکراین که دارای معادن و کارخانه‌های زغال‌سنگ است، نزدیک‌تر شده است.

ولادیمیر پوتین سه روز پیش از صدور فرمان تهاجم به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، طی یک سخنرانی شدیداللحن، «استقلال» دونتسک و لوهانسک را به‌‌رغم مخالفت‌های جامعه جهانی به رسمیت شناخت.

به باور برخی کارشناسان،‌ روسیه پس از جدا کردن شبه‌جزیره کریمه از خاک اوکراین در سال ۲۰۱۴، حالا در صدد است تا با کمک جدایی‌طلبان مسلط بر دونتسک و لوهانسک، طرح جدایی این دو استان از خاک اوکراین را به اجرا درآورد.

سوریه از متحدان نزدیک روسیه به حساب می‌آید. به دنبال گسترش جنگ در سوریه، روسیه از سال ۲۰۱۵ در این کشور دخالت نظامی کرد.

روسیه و ایران در جریان جنگ داخلی سوریه به حکومت بشار اسد برای سرکوب مخالفان کمک کرده‌اند.

با استفاده از اسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG