لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

سفر پلوسی به کی‌یف، زلنسکی: ۲۳ هزار سرباز روس کشته شده‌اند


در ادامه سفر مقام‌های آمریکایی به اوکراین، نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا، به شهر کی‌یف رفت و با ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهور اوکراین دیدار کرد.

خانم پلوسی که قرار است در ادامه به لهستان سفر کند، گفته است هدف از این سفر ارسال این پیام بود که «آمریکا قاطعانه در کنار اوکراین ایستاده» و حمایت‌های بیشتری در راه است.

ولودیمیر زلنسکی نیز در توییتی که درباره این دیدار منتشر کرده است، از آمریکا به عنوان حامی اصلی اوکراین در نبرد سخت علیه روسیه و «دفاع از تمامیت ارضی» این کشور یاد کرد.

پیش‌ از این آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز به کی‌یف سفر کرده بودند تا علاوه بر اعلام پشتیبانی از این کشور، کمک‌های جهانی به اوکراین را هماهنگ کنند.

آمار تازه اوکراین از کشته‌های روسیه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در تازه‌ترین آماری که درباره تلفات روسیه در جریان تهاجم به اوکراین داده است، می‌گوید تاکنون ۲۳ هزار سرباز روسی کشته شده‌اند.

او همچنین گفت تاکنون ۲۰۰ هواپیمای جنگنده، دو هزار و ۵۰۰ نفربر و بیش از هزار تانک روسی منهدم شده‌اند.

مقام‌های روس در آخرین آماری که اوایل اردیبهشت منتشر کرده بودند، گفتند ۱۳۵۰ سرباز روسی در جریان تهاجم به اوکراین کشته شده‌اند، ولی وزارت دفاع بریتانیا تعداد کشته‌های روسیه را حدود ۱۵ هزار نفر برآورد کرده است.

مقام‌های اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی می‌گویند روسیه در حال آمادگی و جمع‌آوری نیروهای نظامی خود برای انجام حمله‌های بیشتر در شرق اوکراین به ویژه در روز ۹ ماه مه است. روسیه هر سال این روز را به مناسبت پیروزی بر آلمان نازی جشن می‌گیرد.

از شهر ماریوپول در جنوب اوکراین نیز خبر می‌رسد که حدود بیست نفر از جمله شش کودک موفق شده‌اند از کارخانه فولاد آزوف‌استال که تحت محاصره نیروهای روسیه است، خارج شوند.

روسیه در حال حاضر کنترل بندر ماریوپول را در اختیار دارد و به گفته مقام‌های اوکراینی ۲ هزار نفر در کارخانه فولاد این شهر که به دستور پوتین محاصره شده، گرفتار شده‌اند.

همزمان با گسترش درگیری‌ها در شرق اوکراین، روسیه نیروهای اوکراینی را متهم کرده است که در تلاش برای بازپس‌گیری شهر خرسون در جنوب اوکراین، «یک مدرسه، یک مهدکودک و گورستانی» را در منطقه خرسون گلوله‌باران کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز نوشته است که مقام‌های اوکراینی واکنشی به این ادعا نشان نداده‌اند و این خبرگزاری نمی‌تواند این ادعای روسیه را تایید کند.

ارتش اوکراین در روزهای اخیر گفته است که برای حمله به شهر خرسون که در کنترل نیروهای روسیه است، می‌جنگند.

سفر غیرمنتظره آنجلینا جولی به غرب اوکراین

آنجلینا جولی، بازیگر مشهور سینمای آمریکا، روز شنبه، ۱۰ اردیبهشت به منطقه لِویو در غرب اوکراین رفت.

خانم جولی که به عنوان فرستاده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سفر کرده است، در جریان این بازدید با مقامات و مردم محلی و کودکان مجروح دیدار کرد.

او در بیانیه‌ای با اشاره‌ به شجاعت مردم اوکراین در دفاع از سرزمین خود، گفت تاثیر جنگ بر کودکان اوکراینی «ویرانگر بوده است» و آنها مثل بسیاری از کودکان دیگر در جهان شاهد «کشته شدن عزیزان خود» یا «تخریب شدن خانه‌هایشان» هستند.

XS
SM
MD
LG