لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

اوکراین: آماده شکایت از ایران به دادگاه‌های بین‌المللی درباره هواپیمای سرنگون شده هستیم


مراسم یادبود قربانیان اوکراینی پرواز ۷۵۲ که در آسمان تهران سرنگون شد.
مراسم یادبود قربانیان اوکراینی پرواز ۷۵۲ که در آسمان تهران سرنگون شد.

معاون وزیر خارجهٔ اوکراین می‌گوید به‌دلیل نارضایتی از نحوه همکاری ایران بعد از سرنگونی هواپیمای این کشور در آسمان تهران، کی‌یف در حال آماده‌شدن برای شکایت از جمهوری اسلامی در دادگاه‌های بین‌المللی است.

یوگنی ینین روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا اظهار داشت: طی ۱۸۰ روزی که از سرنگونی هواپیمای مسافربری این کشور در تهران گذشته، همکاری ایران در این زمینه «رضایتبخش» نبوده است.

او بر تلاش کشورش برای حل‌وفصل ماجرا از طریق «مذاکره» با ایران تاکید کرد اما گفت: «اگر تلاش‌هایمان به جایی نرسد ناچار می‌شویم به نهادهای بین‌المللی مراجعه کنیم».

یک هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین ۱۸ دی پارسال در حومه تهران سرنگون شد و سه روز بعد ایران پذیرفت که این هواپیما با شلیک موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شده است.

تهران بر خطای انسانی اصرار دارد و اخیراً به اشتباه در سامانه موشکی خود نیز اشاره کرده است.

اوکراین و سایر کشورهایی که شهروندان‌شان در سرنگونی هواپیمای اوکراینی در تهران جان باختند، منتظرند ایران به وعده خود عمل کند و تا ۲۰ ژوئیه/ ۳۰ تیرماه جعبهٔ سیاه پرواز ۷۵۲ را به فرانسه بفرستد.

محسن بهاروند، معاون وزیر خارجهٔ ایران، سه‌شنبه هفته گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان گفته بود که جعبهٔ سیاه هواپیما در این تاریخ به فرانسه منتقل می‌شود.

آقای بهاروند با این حال اوکراین را به «تلف کردن» وقت متهم کرده و افزوده بود: «بنا بود جعبهٔ سیاه را به اوکراین بفرستیم که ادعا داشتند می‌توانند آن را رمزگشایی کنند اما وقت ما را تلف کردند و وارد مذاکره نشدند».

این در حالی است که معاون وزیر خارجه اوکراین در این زمینه گفت: «باعث تاسف است مسئولین ایرانی از آمادگی خود برای همکاری خبر می‌دهند، اما از طریق کانال‌های رسمی هیچ قدمی بر نمی‌دارند».

یوگنی ینین که مسئول پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی در وزارت خارجهٔ اوکراین است، به خبرنگاران گفت که اوکراین از بررسی جعبهٔ سیاه در فرانسه استقبال می‌کند تا از مستقل بودن این بخش از تحقیقات فنی اطمینان حاصل شود.

او با تایید آسیب دیدن هر دو جعبه سیاه هواپیما افزود: «کارشناسان فرانسوی متوجه خواهند شد آیا جعبهٔ سیاه هواپیمای سرنگون شده غیر از آسیبی که براثر ضربه و گرمای شدید به وجود آمده عمداً نیز در معرض تخریب قرار گرفته یا نه».

این مقام وزارت خارجه اوکراین در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با رادیو فردا از اعزام کارشناسان اوکراینی به فرانسه و آغاز بررسی‌های آنها در این کشور خبر داد.

آقای ینین در عین حال از این‌که جعبه سیاه هواپیما کماکان در ایران است، انتقاد کرد و گفت:‌ کی‌یف «به‌دنبال مسئولیت‌پذیری حقوقی ایران، تضمین عدم وقوع سوانح مشابه و پرداخت غرامت به بستگان قربانیان و خطوط هوایی اوکراین توسط ایران» است.

او ابراز امیدواری کرد که ایران «موضعی سازنده» در این زمینه اتخاذ کند و تاکید کرد که کی‌یف ترجیح می‌دهد به دادگاه مراجعه نکند.

معاون وزیر خارجه اوکراین در توضیح این موضوع نیز گفت:‌ «سابقه نشان می‌دهد مذاکره بین کشورها به طور متوسط دو سال ادامه دارد اما روند دادرسی و مراجعهٔ به دیوان بین‌المللی دادگستری ممکن است تا ده سال به درازا بکشد».

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG