لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

زلنسکی: پوتین‌ می‌گوید به تاسیسات نظامی حمله می‌کند، ولی کودکان را می‌کشد


تصویری از حمله نیروهای روسیه به مناطق غیرنظامی در شهر خارکیف
تصویری از حمله نیروهای روسیه به مناطق غیرنظامی در شهر خارکیف

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی در پارلمان اروپا که به صورت مجازی انجام شد، با استقبال از حمایت اتحادیه اروپا از این کشور در جریان تهاجم روسیه گفت پوتین ادعا می‌کند برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی حمله کرده، ولی فقط دیروز در اوکراین «۱۶ کودک را کشت».

او در این سخنرانی که با تشویق و کف زدن اعضای پارلمان اروپا همراه بود، گفت در یک شرایط تراژیک در حال سخنرانی است ولی مردم اوکراین انگیزه‌ای قوی دارند و برای دفاع از سرزمین و آزادی خود می‌جنگند.

آقای زلنسکی با اشاره به حمله موشکی روسیه به شهر خارکیف که صبح روز سه‌شنبه رخ داد گفت این موشک‌ها به میدان آزادی شهر برخورد کرده و ده‌ها نفر کشته شدند: «این هزینه‌ای است که باید برای آزادی پرداخت کرد. از این به بعد، نام همه جای سرزمین ما میدان آزادی است.»

حملات گسترده روسیه به خاک اوکراین از صبح روز پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و با وجود پیش‌روی‌های سریع اولیه روسیه در برخی مناطق اوکراین، با افزایش مقاومت ارتش و مردم اوکراین، جنگ در بسیاری از شهرها به کندی پیش ‌می‌رود.

این حملات تاکنون منجر به آواره شدن صدها هزار شهروند شده است و مقام‌های سازمان ملل می‌گویند تاکنون ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان اوکراینی به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود با تاکید بر این که «هیچ کس نمی‌تواند ما را شکست بدهد»، بار دیگر درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را تکرار کرد و از مقام‌های اتحادیه خواست نشان دهند که در کنار آنها هستند و «اوکراین را تنها نخواهند گذاشت».

همزمان دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، در توییتی چنین نظر داد که «بهترین تصمیم» اتحادیه اروپا در حال حاضر این خواهد بود که کشورش به عنوان عضو اتحادیه پذیرفته شود.

در ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کاروان نیروهای نظامی روسیه به طول تقریبی ۴۰ مایل، بیش از ۶۴ کیلومتر، به سمت کی‌یف، پایتخت اوکراین، در حرکت است.

گزارش‌ها حاکی است که حملات نیروهای روسیه به خارکیف در شرق اوکراین و کی‌یف، پایتخت، در تمام طول شب ادامه یافت.

ایهور ترخوف، شهردار خارکیف، می‌گوید که ارتش روسیه نیروگاه‌های برق در این شهر را منفجر کرده و این حملات مشکلاتی در تامین برق و آب به وجود آورده است.

خبرگزاری‌های اوکراینی نیز گزارش داده‌اند که طبقات فوقانی دو ساختمان بزرگ ویران شده‌اند. در این حال طبق گزارش‌ها، نیروهای روسی به سمت پایتخت اوکراین پیشروی می‌کنند.

حملات روس‌ها به شهر خارکیف در روز دوشنبه دست‌کم ۱۱ کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت و ۸۷ ساختمان مسکونی را نیز ویران کرد. حمله روز سه‌شنبه دست‌کم ده کشته بر جای گذاشت.

همزمان با حملات روسیه، تلاش‌ها برای ادامه مذاکرات بین دو کشور در جریان است. مقام‌های دو کشور روز گذشته در بلاروس یک جلسه مذاکره برگزار کردند و قرار است «به زودی» نشست دوم برگزار شود.

XS
SM
MD
LG