لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

روسیه با موشک و پهپادهای شاهد ایرانی بار دیگر زیرساخت بندری اوکراین را هدف قرار داد


موشک‌های پرتاب شده از منطقۀ بلگورود روسیه در ساعات آغازین روز ۲۶ شهریور به سمت خارکیف در شرق اوکراین
موشک‌های پرتاب شده از منطقۀ بلگورود روسیه در ساعات آغازین روز ۲۶ شهریور به سمت خارکیف در شرق اوکراین

اوکراین از حملات موشکی و پهپادی روسیه به تأسیسات کشاورزی این کشور در بنادر جنوبی اودسا در ساعات آغازین روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه خبر داد.

هم‌زمان روسیه نیز از حملات پهپادی اوکراین به مسکو و برخی مناطق دیگر کشور خبر داده است.

اوکراین طی روزهای گذشته مجموعه حملاتی به اهدف نظامی در منطقه اشغالی کریمه و همچنین ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه انجام داده است.

حملات پهپادی اوکراین در عمق خاک روسیه نیز طی روزهای گذشته افزایش یافته و شهردار مسکو می‌گوید در ساعات آغازین روز یکشنبه، دست‌کم دو پهپاد اوکراینی در آسمان این شهر ساقط شده است.

بنابر اعلام نیروی هوایی ارتش اوکراین، روسیه بار دیگر با شش پهپاد ایرانی مدل شاهد و ۱۰ موشک بالدار، زیرساخت بندری اودسا را هدف قرار داده و ارتش اوکراین نیز با جنگنده‌ها، سامانه‌های ضدهوایی، گروه‌های سیار آتش‌نشانی و عوامل بازدارندۀ دیگر کوشیده است با حملات هوایی بامداد یکشنبه مقابله کند.

حملات هوایی روسیه حدوداً یک روز پس از اعلام ورود دو کشتی باری اوکراینی به این بندر برای بارگیری غلات و ارسال آن از طریق یک کریدور موقت در دریای سیاه به کشورهای آفریقایی و آسیایی صورت گرفته است.

در همین زمینه، مقامات اوکراینی اعلام کرده بودند برای نخستین بار پس از خروج روسیه از توافق غلات دو کشتی باری با پرچم پالائو در بندر چرنومورسک پهلو گرفته‌اند و قرار است ۲۰ هزار تن گندم به مصر و اسرائیل حمل کنند.

کی‌یف، در عین حال، برای صادرات محصولات کشاورزی خود از مسیرهای جایگزین با محدودیت‌های همسایگان اروپایی‌اش روبه‌روست. دولت اوکراین ماه گذشته از ایجاد یک «کریدور بشردوستانه» در دریای سیاه برای عبور کشتی‌های حامل غلات با دور زدن محاصره دریایی روسیه خبر داده بود.

اما با آغاز تهاجم گستردۀ نظامی علیه اوکراین، روسیه شمال دریای سیاه را تحت کنترل خود درآورد و پس از خروج از توافق غلات که حدود یک سال ادامۀ صادرات محصولات کشاورزی اوکراین زیر نظر سازمان ملل را تضمین کرده بود، پیوسته بندرهای رود دانوب را که با مسیر اصلی جایگزین شد هدف حملات هوایی قرار می‌دهد.

در این میان، روز یکشنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شش پهپاد اوکراینی را بر فراز منطقه کریمه که در سال ۲۰۱۴ توسط نیروهای روسی اشغال شده بود، ساقط کرده است. در این بیانیه به تلفات احتمالی حملات پهپادی اوکراین اشاره نشده است.

شهردار مسکو نیز می‌گوید یک پهپاد اوکراینی بر فراز خیابان «ایسترا» و یکی دیگر در خیابان «رامنسکی» ساقط شده و هیچ تلفات یا خساراتی به بار نیاورده است.

روسیه همچنین اعلام کرده است که در پی حملات پهپادی روز جاری اوکراین، دست‌کم ۳۰ پرواز از سه فرودگاه مسکو به تأخیر افتاد و شش پرواز نیز لغو شد.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که یک پهپاد اوکراینی در روز یکشنبه یک تانکر عظیم ذخیره سوخت در استان اوریول را هدف قرار داد و دود غلیظی از این منطقه، در جنوب روسیه، برخاست.

آندری کلوچکوف، فرماندار اوریول گفته که این حمله تلفات انسانی نداشته است.

پیشتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با انتشار ویدئویی در روز ۲۵ شهریورماه از متحدان خارجی خود به‌دلیل ادامه کمک‌های نظامی آن‌ها به کی‌یف برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه قدردانی کرد و افزود: «طی هفته جاری ما پیشرفت چشمگیری در اجرایی کردن توافقات دفاعی موجود و بسته‌های کمکی دیگر داشتیم.»

او به‌ویژه از دانمارک به خاطر بسته جدید کمک نظامی که ۱۲-مین بسته تجهیزات تسلیحاتی، موشکی، سامانه‌های ضدهوایی و مهمات این کشور برای اوکراین است، قدردانی کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید،به‌تازگی تأیید کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قرار است پنج‌شنبه آینده - سی‌ام شهریور - میزبان آقای زلنسکی در کاخ سفید باشد. این سومین دیدار رؤسای جمهور دو کشور در کاخ سفید خواهد بود.

آقای زلنسکی و جو بایدن در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد.

انتظار می‌رود رئیس جمهور اوکراین از این فرصت برای دیدار با رهبران جهان و دریافت کمک‌های نظامی برای بازپس‌گیری اراضی اشغالی از نظامیان روسیه، استفاده کند.

با استفاده از گزارش‌های خبری رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و رادیوفردا؛ د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG