لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

کاخ سفید از «پیشرفت قابل توجه» در ضدحمله اوکراین به مواضع روسیه خبر داد


سربازان اوکراینی در جریان ضدحمله به مواضع روسیه در منطقه زاپوریژیا
سربازان اوکراینی در جریان ضدحمله به مواضع روسیه در منطقه زاپوریژیا

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پیشرفت‌های ضدحمله اوکراین علیه مواضع روسیه در ۷۲ ساعت اخیر را «قابل توجه» خواند. همزمان اوکراین اعلام کرد از داخل خاک روسیه به یک فرودگاه این کشور حمله پهپادی انجام داده است.

جان کربی روز شنبه، ۱۱ شهریور، به خبرنگاران گفت آمریکا متوجه شده که طی حدود ۷۲ ساعت اخیر نیروهای نظامی اوکراین در «خطوط جنوبی نبرد در اطراف منطقه زاپوریژیا» پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند.

او توضیح داد که ارتش اوکراین علیه «خط دوم دفاعی روسیه» موفقیت‌هایی به دست آورده و در عین حال افزود که برعهده خود اوکراین است که این موفقیت را برجسته کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین با انتقاد از گزارش‌های اخیر در برخی رسانه‌های آمریکایی که در آنها ضدحمله اوکراین به نقل از مقام‌های ناشناس آمریکایی زیر سوال رفته بود، این گزارش‌ها را «غیرسازنده» خواند.

او افزود که هر ناظر بی‌طرف این ضدحمله نمی‌تواند انکار کند که نیروهای اوکراینی اکنون پیشرفت‌هایی به دست آورده‌اند.

کی‌یف به این گزارش‌ها که می‌گفتند اوکراین در جریان ضدحمله علیه روسیه نیروهای زیادی را در «مکان‌های غلط» مستقر کرده است، واکنش خشم‌آلودی نشان داده بود.

وزیر امور خارجه اوکراین روز پنج‌شنبه هفته گذشته در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اسپانیا گفت که منتقدان تاکتیک‌های نظامی این کشور به «صورت سربازان اوکراینی تف می‌کنند» و بهتر است که «دهان‌شان را ببندند.»

در روزهای اخیر، تحلیل‌های نظامی غرب حاکی از آن است که نیروهای اوکراین چندین کیلومتر در خطوط دفاعی روسیه بین روبوتین، دهکده‌ای که اوکراین این هفته بازپس گرفت، و وربوف در منطقه زاپوریژیا نفوذ کرده‌اند.

هدف اوکراین از ضدحمله اخیر، پیشروی مستقیم به سمت جنوب تا دریای آزوف است تا دسترسی زمینی روسیه به شبه‌جزیره اشغال شده کریمه را قطع کند.

خبر پیشرفت ارتش اوکراین در منطقه زاپوریژیا از سوی جانشین وزیر دفاع این کشور نیز تایید شده است.

هانا مالیار روز ۱۰ شهریور به تلویزیون اوکراین گفت حملاتی در چند جهت انجام شده و در مناطق مشخصی «اولین خط دفاعی» روسیه درهم شکسته است.

او در عین حال اضافه کرد نیروهای اوکراین که به مدت سه ماه در حال تلاش برای عبور از زمین‌های به‌شدت مین‌گذاری شده بودند، حالا به استحکامات دفاعی روسیه رسیده‌اند و باید برای پیشروی «موانع زیادی» را پشت سر بگذارند.

از سوی دیگر رئیس سازمان اطلاعات اوکراین روز ۱۰ شهریور در شبکه‌های اجتماعی خبر داد حمله پهپادی کی‌یف به فرودگاهی در شمال غربی روسیه که باعث خسارت به چند هواپیمای باری شده بود، از داخل خاک روسیه انجام شده بود.

کیریلو بودوانف گفت پهپادهایی که در حمله به فوردگاه پسکوف در ۷۰۰ کیلومتری خاک اوکراین استفاده شد، «از داخل روسیه به هوا برخاستند.»

او اضافه کرد: «چهار هواپیمای نظامی باری ایلیوشین آی‌ال-۷۶ مورد هدف قرار گرفتند. دو هواپیما نابود شدند و دو هواپیمای دیگر به‌شدت آسیب دیدند.»

پهپادهای اوکراینی بامداد چهارشنبه هشتم شهریور در یکی از گسترده‌ترین حملات هوایی به خاک روسیه شش منطقه در عمق خاک این کشور را هدف گرفتند. در این میان، یک پایگاه هوایی روسیه در پسکوف که آشیانه هواپیماهای باربری نظامی بود نیز هدف حملات کی‌یف قرار گرفت.

این ادعا در روز بازگشایی مدارس مطرح شد، وقتی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به دانش‌آموزان این کشور گفت کشورشان «شکست‌ناپذیر» است و از سوی دیگر در کی‌یف،‌ پایتخت اوکراین، پلیس خود را برای حمله هوایی احتمالی به مدارس آماده می‌کند.

با استفاده از گاردین، خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG