لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

کی‌یف: نیروهای اوکراینی به تدریج روس‌ها را از جنوب اوکراین بیرون می‌رانند


هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، شامگاه سه‌شنبه ۳۰ خرداد در تلگرام نوشت، نیروهای اوکراینی با عمل به نقشه ضدحمله‌، به تدریج پیشروی‌هایی در جنوب این کشور دارند که «گام‌هایی کوچک اما بسیار مطمئن» محسوب می‌شود.

او گفت: «ما به تدریج در حال پیش‌روی هستیم... و حتی می‌توانید این حرف را به نشانه این بگیرید که داریم نیروهای دشمن را متر به متر از زمین‌مان بیرون می‌رانیم.»

خانم مالیار در تلگرام نوشت که در عین حال، نیروهای روس نیز در مناطقی نظیر شهرهای کوپیانسک و لیمان در شرق اوکراین در حال پیش‌روی هستند و سربازان اوکراینی در این مناطق، در موقعیت تدافعی قرار گرفته‌اند.

او افزود: «مردم می‌خواهند [پیش‌روی‌ ما] مثل فیلم‌های سینمایی، بسیار سریع اتفاق بیفتد» اما در عمل چنین چیزی ممکن نیست.

معاون وزیر دفاع اوکراین گفت: «باید این را درک کنیم که ارتش اوکراین دارد به وظایفی که برایش تعریف شده است عمل می‌کند و در حال پیش‌روی تدریجی در تمام جهات در مناطقِ مورد حمله است. اما مسلما توفان اصلی هنوز در راه است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در نطق ویدیویی شبانه خود اعلام کرد که نیروهای اوکراینی «در حال در هم کوبیدن دشمن در جنوب و شرق اوکراین‌ هستند و دارند اوکراین را [از دشمن] پاکسازی می‌کنند.»

او گفت، نیروهای مدافع اوکراین «دارند تروریست‌ها را در هم می‌کوبند» و افزود: «این کار آنها به ما ضمانت می‌دهد که حکومت شر هرگز این فرصت را نخواهد یافت که شر را با خود به اوکراین بیاورد.»

ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین نیز در تلگرام نوشت که سربازانش حین دفع حملات شدید و روزافزونِ روس‌ها در نزدیکی کوپیانسک، در جناح شهر باخموت در شرق اوکراین هم در حال پیش‌روی هستند.

مقامات اوکراینی همچنین اعلام کرده‌اند که روسیه شامگاه دوشنبه‌ تاسیسات نظامی و زیرساخت‌ها در کی‌­یف و نقاط دیگر این کشور را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داده است.

ارتش اوکراین روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد ۳۲ فروند از مجموع ۳۵ پهپاد ایرانی را که از دریای آزوف و ناحیه بریانسک در غرب روسیه شلیک شده‌ بودند، در آسمان رهگیری و منهدم کرده است.

این اولین حمله هوایی روسیه پس از شروع ضدحملات ارتش اوکراین از حدود دو هفته پیش بوده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG