لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

متهم ردیف اول پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی «آزاد شده است»


تصویری از دادگاه متهمان شلیک به هواپیمای اوکراینی
تصویری از دادگاه متهمان شلیک به هواپیمای اوکراینی

وکیل چند خانواده قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی می‌گوید متهم ردیف اول این پرونده آزاد شده و دیوان عالی کشور با گذشت ۱۰ ماه از اعتراض او و خانواده‌ها به حکم دادگاه هنوز تصمیم نگرفته است.

محمود علیزاده طباطبایی، روز دوشنبه ۱۸ دی همزمان با چهارمین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با دو موشک سپاه پاسداران، به سایت دیده‌بان ایران گفت که تنها یکی از متهمان در بازداشت بود که آزاد شده و سایر متهمان نیز چون «حکم‌شان قطعی نشده» بازداشت نشده‌اند.

او در توضیح دلیل آزادی متهم ردیف اول پرونده یادآوری کرد که او بیش از نیمی از محکومیتش را گذرانده و «چون حکم قطعی نشده بود، با قرار آزاد شد.»

آقای علیزاده طباطبایی درباره «فرجام‌خواهی» حکم دادگاه نظامی در دیوان عالی کشور نیز خبر داد از ابتدای امسال این دیوان رأیی نداده و تأکید کرد این خودداری از اعلام تصمیم، «عادی» نیست.

این وکیل دادگستری همچنین گفت که شکایت از «مسئولین هواپیمایی کشوری، نظامی و سیاسی» به دادسرای عمومی ارجاع شد و رأی دادسرا این بود که «مشمول مرور زمان شده است.»

وکیل چند خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی در توضیح بیشتر درباره این رأی اعلام کرد: «گفته‌اند درست است که آنها مرتکب نشر اکاذیب شده‌اند ولی مشمول مرور زمان شده و منع تعقیب زده‌اند که چیز خیلی مسخره‌ای است.»

محمود علیزاده طباطبایی با انتقاد از این که قوه قضائیه تحت تأثیر دستگاه‌های امنیتی است، افزود: «برخی از قضات رسماً و علناً می‌گویند که ضابطین امنیتی را کارشناس تلقی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند همانطور که در پرونده‌های حقوقی نظر کارشناس برای قاضی حجت است، در پرونده‌های امنیتی نیز نظر کارشناس امنیتی برای قاضی حجت است. متأسفانه این شد که رسیدگی عادلانه صورت نگرفت.»

او پیش‌تر نیز گفته بود که شکایت موکلانش از افراد دیگری است، نه کسانی که در دادگاه محاکمه شدند.

جمعی از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی بهمن‌ماه پارسال با پس گرفتن شکایت خود از دادگاه نظامی تهران، اعلام کردند که این دادگاه «تحقیر حقیقت» است و خط‌مشی آن از پیش توسط ستاد کل نیروهای مسلح و علی خامنه‌ای تعیین شده است.

با این حال، قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۲۷ فروردین اعلام کرد پس از برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه، فرمانده سامانه دفاعی «تور‌-ام یک» به‌عنوان متهم ردیف اول به ۱۳ سال حبس محکوم شد که ۱۰ سال آن با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود.

به غیر از این فرد، ۹ پرسنل نظامی دیگر از جمله فرماندهان وقت پایگاه پنجم پدافند هوایی، مرکز کنترل عملیات تهران و پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه نیز به یک تا دو سال زندان محکوم شده‌اند.

در گزارش قوه قضائیه نام این افراد برده نشده و تنها اشاره شده بود که برای برخی از آن‌ها مجازات‌های دیگر، از جمله دیه، در نظر گرفته شده است.

در واکنش به نتیجه دادگاه، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با انتشار بیانیه‌ای در روز ۲۸ فروردین، حکم صادره از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در پرونده کشته شدن ۱۷۶ سرنشین این پرواز با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران را «حکم دادگاه نمایشی‌» خواند.

مراسم چهارمین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران روز یکشنبه در چند شهر جهان، از جمله تورنتو، مونترال، لندن، پاریس، سیدنی و چند شهر آلمان برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این مراسم‌ بر تداوم دادخواهی تاکید کردند.

انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد که انتظار خانواده‌ها روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت است.

با استفاده از گزارش‌های دیده‌بان ایران و رادیو فردا؛ ع.م/ پ.پ
XS
SM
MD
LG