لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

زلنسکی: ارتش اوکراین بیش از ۳۰ شهرک را آزاد کرده است


ولودیمیر زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه گفته است٬ نیروهای نظامی این کشور توانسته‌اند در عملیات خود بیش از ۳۰ شهرک را در منطقه خارکف از نیروهای روسیه بازپس بگیرند.

ولودیمیر زلنسکی در پیام ویدئویی خود تصریح کرده است که نیروهای اوکراینی در یک هفته گذشته بیش از یک هزار کیلومتر مربع از خاک این کشور را آزاد کرده اند.

به گفته او، عملیات موفق نیروهای اوکراینی در چند جبهه دیگر ادامه دارد.

به گزارش رویترز، روسیه پس از یک روز سکوت اذعان کرد که نیروهای اوکراینی پیروزی‌هایی در جبهه در نزدیکی خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، به دست آورده‌اند.

ویتالی گانچف، مقام اداری تحت حمایت روسیه در منطقه خارکف گفته است که نیروهای اوکراینی با شکستن خط دفاعی نیروهای روس، به پیروزی «چشمگیری» دست یافته‌اند.

او همچنین اظهار داشت: در تلاش هستیم پیشروی «دشمن را تا حد امکان به تأخیر بیاندازیم، اما چندین شهرک در حال حاضر به تصرف نیروهای اوکراین در آمده است.»

ویتالی گانچف در ادامه اضافه کرده است، غیرنظامیان از چند شهر از جمله ایزیوم، یکی از پایگاه‌های اصلی طرفداران روسیه و مرکز لجستیکی مهم در این استان، در حال تخلیه هستند.

الکسی آرستویچ، مشاور ولودیمیر زلنسکی، نیز در ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد، اظهار داشت که نیروهای روسی در شهر ایزیوم تقریبا محاصره شده‌اند.

الکسی آرستویچ با استناد به آنچه که او به عنوان گزارش‌های خط مقدم توصیف کرد، گفت که صدها نیروی روسیه تاکنون کشته شده‌اند و صدها نفر دیگر به اسارت گرفته شده‌اند.

به گزارش رویترز، روسیه از زمان حمله به اوکراین در اسفندماه سال گذشته تاکنون در حدود یک پنجم خاک این کشور را تصرف کرده است. روسیه از حمله نظامی خود به اوکراین به عنوان «عملیات ویژه» برای خلع سلاح اوکراین یاد می‌کند.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه ویدئوهایی از اعزام نیروهای خود به منطقه منتشر کرده است . در این ویدئو‌ها حرکت ستون‌های نظامی در بزرگراه‌ها به سمت منطقه نشان داده شده است.

از سوی دیگر، مقامات اوکراینی ویدئوهایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد سربازان پرچم‌ها این کشور را در مناطق بازپس گرفته شده به اهتزاز در آورده‌اند.

لوید آستین ، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه گفته است، «ما اکنون شاهد هستیم که نیروهای اوکراینی در مناطق خارکف و خرسون موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند که این بسیار، بسیار دلگرم کننده است.»

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز روز جمعه اعلام کرد که نیروهای روسی در حال عقب نشینی در حال تلاش برای تخلیه پرسنل مجروح و تجهیزات نظامی آسیب دیده در نزدیکی خارکف هستند.

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG