لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

روسیه می‌گوید اختلافش با ایران بر سر نیروگاه بوشهر اثری بر گفت‌وگوهای برجام ندارد


میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین می‌گوید اختلافات بین ایران و روسیه بر سر نیروگاه اتمی بوشهر اثر منفی بر گفت‌وگوهای احیای برجام نخواهد داشت.

پیش از این، رسانه‌ها از اختلاف تهران و مسکو در مورد پرداخت حقوق پرسنل نیروگاه هسته‌ای بوشهر خبر داده و گزارش کرده بودند که این اختلاف‌ها می‌تواند در روند مذاکرات وین تأثیر بگذارد.

اکنون میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در این باره به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفته است: «چنین گمانه‌زنی‌هایی با واقعیت مطابقت ندارد، اگر مشکلی در روابط بین نهادهای اقتصادی به وجود آید، این نمی‌تواند بر روند مذاکرات وین در مورد احیای برجام تأثیر بگذارد.»

روسیه یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای موسوم به برجام است و آمریکا که اردیبهشت سال ۹۷ و در دولت ترامپ از برجام خارج شد، با روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه امسال اعلام آمادگی کرده که به برجام بازگردد، مشروط به این‌که ایران به تعهدات خود عمل کند.

مذاکرات برای احیای این توافق همچنان ادامه دارد و گرچه هنوز تاریخی برای دور جدید مذاکرات تعیین نشده است، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، روز چهارشنبه گفت: «هم‌اکنون چارچوب توافق آینده روشن شده است و به فهم کلی برای دستیابی به اهداف پیش رو نیز رسیده‌ایم.»

نیروگاه بوشهر بعد از سال‌ها تاخیر، سرانجام در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد، اما فعالیت آن چندین بار متوقف شده و بحث زیان‌دهی آن هم مطرح بوده است.

ایران و روسیه بارها بر سر این پروژه با هم دچار اختلاف شده‌اند و به‌ویژه مسئله مالی همواره مطرح بوده است.

در سال ۱۳۸۵، شرکت روسی طرف این قرارداد گفت که جمهوری اسلامی به تعهدات مالی خود عمل نکرده و هشدار داد که اگر ايران هرچه زودتر اين مشکل را حل نکند، تکميل نيروگاه با تأخير بيشتری روبه‌رو خواهد شد.

مقام‌های ایرانی نیز گفته بودند که «طرف روسی هم پول بيشتر درخواست کرده و هم پرداخت مالی زودتر از موعد مقرر، و ايران حاضر است اين پول را بدهد به شرط آن که طرف روسی برنامه شفاف و مدونی را برای راه‌اندازی نيروگاه ارائه دهد».

یک مقام وزارت نیروی ایران روز ۳۰ خرداد امسال اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر از روز شنبه به‌طور «موقت» از مدار خارج شده است و انتظار می‌رود که کشور با خاموشی‌های گسترده روبه‌رو شود.

این در حالی است که نیروگاه بوشهر فقط حدود یک درصد از برق مورد نیاز ایران را تولید می‌کند.

XS
SM
MD
LG