لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

سازمان ملل: تعداد گرسنگان جهان در سال ۲۰۲۱ به ۲.۳ میلیارد نفر افزایش یافت


گرسنگی در سال ۲۰۲۱ روی زندگی ۲۷۸ میلیون نفر در آفریقا تاثیر گذاشته است
گرسنگی در سال ۲۰۲۱ روی زندگی ۲۷۸ میلیون نفر در آفریقا تاثیر گذاشته است

براساس گزارش جدید سازمان ملل که روز چهارشنبه ۱۵ تیر منتشر شد در سال ۲۰۲۱ و قبل از شروع جنگ اوکراین که باعث افزایش شدید بهای غلات، کودشیمیایی و انرژی شده است جمعيتی که در سراسر جهان از گرسنگی خفیف و شدید رنج می‌برند به ۲.۳ میلیارد نفر افزایش یافت.

پنج نهاد سازمان ملل در این گزارش که با عنوان «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان» منتشر شده است براساس آمارهای سال ۲۰۲۱ تصویر تیره‌ای ارائه می‌دهند که «هرگونه تردیدی در معکوس شدن اقدامات بین‌المللی برای ریشه‌کن کردن گرسنگی، عدم امنیت غذایی و سوءتغذیه را از بین می‌برد».

این گزارش می‌افزاید: «جدید‌ترین آمارها و شواهد موجود نشان می‌دهد که تحت تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی در دوره بحران کرونا جمعیتی که قادر به تامین مواد غذایی مناسب نیست حدود ۱۱۲ میلیون نفر افزایش یافته و به ۳.۱ میلیارد نفر رسیده است».

نهادهای سازمان ملل هشدار می‌دهند که پیامدهای جنگ اوکراین از جمله اختلال در صادرات و توزیع مواد غذایی، کودهای شیمیایی و انرژی در نیمه اول سال جاری باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است. علاوه بر این، وقوع مکرر پدیده‌های شدید اقلیمی مثل خشکسالی و سیل به خصوص در کشورهای فقیر و کم درآمد این وضعیت را وخيم‌تر کرده است.

اوکراین و روسیه روی هم رفته حدود یک سوم از گندم و جو و نیمی از روغن آفتابگردان جهان را تولید می‌کنند. علاوه بر این روسیه و بلاروس دومین و سومین تولیدکننده پتاس در جهان هستند که یکی از مواد اصلی برای توليد کودهای شیمیایی است.

براساس آمارهایی که در گزارش سازمان ملل درج شده است، گرسنگی در سال ۲۰۲۱ روی زندگی ۲۷۸ میلیون نفر در آفریقا، حدود ۴۲۵ میلیون در آسیا و حدود ۵۶ میلیون نفر در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب تاثیر گذاشته است.

برنامه موسوم به «طرح توسعه سازمان ملل» هدف خود را ریشه‌کن کردن گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ در سراسر جهان اعلام کرده است ولی پیش‌بینی‌های این گزارش نشان می‌دهد که تا پایان دهه جاری میلادی کماکان هشت درصد از جمعیت جهان (حدود ۶۷۰ میلیون نفر) با گرسنگی شدید مواجه خواهند بود.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که تفاوت میان زنان و مردان در برخورداری از امنیت غذایی که در دوران بحران کرونا افزایش یافت در سال ۲۰۲۱ تشدید شده است. آمارها نشان می‌دهد که تحت تاثیر این روند به‌خصوص در آمریکای لاتین و آسیا در سال ۲۰۲۱، عدم امنیت خفیف یا شدید مواد غذایی حدود ۲۷ درصد از مردان را تحت تاثير قرار داده ولی اين رقم در مورد زنان حدود ۳۲ درصد است.

گزارش سازمان ملل خاطرنشان می‌کند که در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲ درصد از کودکان زیر پنج سال (حدود ۱۴۹ میلیون نفر) به دلیل گرسنگی رشد طبیعی نداشتند و ۶.۷ درصد از کودکان (حدود ۴۵ میلیون نفر) از شدیدترین اشکال سوء‌تغذیه که می‌تواند به مرگ منجر شود، رنج می‌بردند.

در مقابل، آمارها نشان می‌دهند که ۵.۷ درصد از کودکان زیر پنج سال (حدود ۳۹ میلیون نفر) به افزایش وزن و یا چاقی مفرط مبتلا بودند.

مدیران پنج نهاد سازمان ملل: یونیسف، سازمان بهداشت جهانی، برنامه جهانی غذا، سازمان خواروبار و تغذیه و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی در بیانیه‌ای گفتند: «تحت تاثیر سه عامل پیامدهای تغییرات اقلیمی، همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ، پیشرفت ما در دو دهه اخیر که باعث شد حدود ۵۵ میلیون کودک از خطر رشد کُند و ناقص در امان بمانند زیر سئوال رفته است. بدون تشدید اقدامات جهانی برای کاهش گرسنگی تعداد کودکانی که رشد نامناسب خواهند داشت و یا جان خود را از دست می‌دهند به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت».

نهادهای سازمان ملل براساس پیش بینی دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی در مورد کاهش نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان هشدار می‌دهند که این چشم‌انداز روی تلاش‌های جهانی برای مقابله با گرسنگی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آن‌ها از تمامی دولت‌های جهان می‌خواهند که به جای اختصاص صدها میلیارد دلار به حمایت کلی و ناهدفمند از صنعت کشاورزی این پول را به تشویق کشت و تولید محصولات خوراکی اساسی و فراهم کردن روش‌های بهتری برای انتقال و توزیع این کالاها اختصاص دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG