لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

سازمان ملل: تلفات غیرنظامیان در افغانستان به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ رسیده است


صحنه انفجار یک بمب در قندهار
صحنه انفجار یک بمب در قندهار

سازمان ملل متحد می‌گوید تعداد تلفات غیرنظامیان در افغانستان کماکان «بسیار شدید» است و حتی در نه ماهه اول سال جاری میلادی به بالاترین رقم از سال از سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است.

طبق گزارش جدید دفتر همکاری سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) که روز چهارشنبه ۱۸ مهر منتشر شد از اول ژانویه تا پایان سپتامبر امسال دو هزار و ۷۹۸ غیرنظامی در افغانستان کشته و پنج هزار و ۲۵۲ نفر نیز زخمی شده‌اند.

شمار تلفات غیرنظامیان به نسبت همین دوره در سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافته و تلفات ناشی از بمب‌گذاری‌های انتحاری ۴۶ درصد بیشتر از سال گذشته است.

بر اساس یافته‌های این گزارش، حدود نیمی از کشته‌ها و مجروحان بر اثر انفجار بمب‌های دست ساز بوده است. عامل دوم تلفات غیرنظامیان هم درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای دولتی و شورشیان بوده که در نتیجه آن ۶۰۵ نفر کشته شده‌اند.

بر اثر حملات هوایی دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی ۳۱۳ نفر کشته و ۳۳۶ نفر مجروح شده‌اند. حدود ۶۰ درصد از قربانیان ناشی از حملات هوایی زنان و کودکان بوده‌اند.

طبق گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ تلفات غیرنظامیان سه هزار و ۴۳۸ کشته و هفت هزار و ۱۵ مجروح بوده است.

آمارهای سازمان ملل متحد در این زمینه محتاطانه تلقی می‌شود چون ثبت رسمی هر مورد مستلزم حداقل سه منبع مستقل است.

تادامیچی یاماموتو رییس دفتر همکاری سازمان ملل متحد در کابل گفت: «با توجه به اینکه پایان دادن به جنگ در افغانستان راه حل نظامی ندارد سازمان ملل متحد درخواست خود برای پایان بلادرنگ و صلح آمیز این بحران را تکرار می‌کند.»

منبع: رادیو اروپای آزاد؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG