لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

سازمان ملل اعدام‌های اخیر در استادیوم‌های افغانستان را محکوم کرد


تصویری آرشیوی از اجرای احکام طالبان در استادیوم‌های ورزشی افغانستان
تصویری آرشیوی از اجرای احکام طالبان در استادیوم‌های ورزشی افغانستان

سازمان ملل روز چهارشنبه ۹ اسفند اعدام‌های علنی اخیر در استادیوم‌های افغانستان توسط طالبان را محکوم کرد و از این گروه خواست اجرای مجازات مرگ را متوقف کند.

حکومت طالبان هفته گذشته بر اساس حکم تائید‌شده از سوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، سه مرد محکوم به ارتکاب قتل را در ملاءعام و در ورزشگاه‌ها اعدام کرد.

جرمی لاورنس، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت:«ما از اعدام سه نفر در ورزشگاه‌ها طی هفته گذشته در افغانستان وحشت زده‌ایم. اعدام در ملاءعام روشی بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیر‌آمیز از مجازات است.»

او افزود: «این اعدام‌ها درعین حال خودسرانه و ناقض حق زندگی است که در منشور بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی که کشور افغانستان از امضاکنندگان آن است به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است.»

آمریکا، تنها کشور دمکراتیک جهان که هنوز مجازات مرگ در آن اجرا می‌شود، نيز اعدام‌های اخیر در افغانستان را محکوم کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: «این نشانه دیگری از بی‌رحمی حکومت افغانستان در قبال مردم این کشور است.»

در اولین دوران حکومت گروه طالبان در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ اعدام در ملاءعام بسیار رایج بود. از زمان بازگشت این گروه به قدرت در تابستان سال گذشته تعداد معدودی از این روش مجازات بر اساس تفسیر سختگیرانه طالبان از شریعت اسلام اجرا شده است.

اما مجازات‌های بدنی که در اکثر موارد در شکل شلاق زدن اجرا می‌شود در مورد جرایمی نظیر سرقت، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا روابط جنسی خلاف شرع عمومیت دارد.

سازمان ملل در بیانیه خود از حکومت طالبان خواست «اجرای مجازات اعدام را به سرعت متوقف و صدور چنین احکامی را به طور کلی ممنوع کند». این بیانیه درعین حال تصريح کرد که «مجازات‌های فیزیکی نیز باید متوفق شوند».

عفو بین‌الملل هفته گذشته سیاست حکومت طالبان در مورد مجازات مرگ را «توهین بزرگی به حرمت انسانی» توصیف کرد.

بر اساس آمارهای این نهاد حقوق بشری در سال ۲۰۲۲ از نظر تعداد اعدام‌ها به ترتیب چین، ایران، عربستان سعودی، مصر و آمریکا در صدر فهرست جهانی قرار داشتند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG