لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

شورای حقوق بشر سازمان ملل به تعیین گزارشگر ویژه برای روسیه رای داد


شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ۱۵ مهر روسیه را به «ایجاد فضای وحشت» متهم کرد و تصميم گرفت گزارشگر ویژه‌ای را برای بررسی حقوق بشر در آن کشور تعیین کند. این تصمیم با ۱۶ رای موافق، ۶ رای مخالف، و ۲۴ رای ممتنع تصویب شد.

این اولین بار طی ۱۶ سال اخیر است که شورای حقوق بشر سازمان ملل برای نظارت بر عملکرد یکی از اعضای دائمی شورای امنیت که در این نهاد حق وتو دارد گزارشگر ویژه تعیین می‌کند.

نماینده بریتانیا در شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از انجام رای‌گیری گفت: «با این تصمیم ما به صراحت اعلام کردیم که مبارزه برای آزادی در روسیه و تجاوز حکومت ولادیمیر پوتین به کشورهای دیگر نادیده گرفته نمی‌شود.»

حدود ۵۰ کشور عضو سازمان ملل از جمله آمریکا، بریتانیا، اوکراین، ژاپن و تمامی اعضای اتحادیه اروپا منهای مجارستان، از این پیشنهاد حمایت کردند. چین و پنج کشور دیگر به آن رای مخالف دادند.

حکومت روسیه طی یک سال اخیر با تصویب قوانین جدیدی تحت عنوان «بی‌اعتبار کردن نیروهای مسلح» فشار بر مخالفان جنگ در اوکراین را افزایش داده و فعالیت چندین نهاد مدنی و مدافع حقوق بشر از جمله گروه «مموریال» را که از برندگان جایزه صلح نوبل امسال است، ممنوع کرده است.

تاتیانا گلوشکووا، یکی از وکلای عضو گروه «مموریال» ضمن استقبال از تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل خاطرنشان کرد که دولت روسیه به هیچ وجه به گزارشگر ویژه حقوق بشر اجازه سفر به آن کشور نخواهد داد.

کاخ کرملین و وزارت خارجه روسیه تاکنون در مورد این تصمیم اظهار نظر نکرده‌اند. اما نماینده روسیه در نهادهای سازمان ملل در شهر ژنو گفت این تصمیم بر اساس ادعاها و اتهامات جعلی اتخاذ شده است.

حکومت روسیه همواره سرکوب و آزار مخالفان در آن کشور و اعمال خشونت و آزار غیرنظامیان در اوکراین را تکذیب کرده و ادعا می‌کند که تمامی اهداف حملات ارتش روسیه زیرساخت‌های نظامی اوکراین هستند.

در سال‌های اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل که ۴۷ عضو آن به صورت دوره‌ای انتخاب می‌شوند به شدت دچار اختلال شده است. در یک سو چین و روسیه و کشورهای همسو با آنها و در سوی دیگر قدرت‌های غربی و متحدان آنها قرار دارند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG