لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس تغییرات اقلیمی: ما در حال کندن گور خود هستیم


کنفرانس مقابله با تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به کاپ۲۶ (COP26) روز دوشنبه ۱۰ آبان در شهر گلاسکو اسکاتلند آغاز شد و در جریان آن آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به رهبران جهان گفت که موفقیت این نشست نیازمند تلاش حداکثری از سوی آنان است.

او خطاب به رهبران کشورهای جهان گفت: «رفتار بی‌رحمانه با تنوع زیستی جهان دیگر بس است. کُشتن خود به‌دست کربن دیگر بس است. رفتار شبیه به توالت با طبیعت دیگر بس است. سوزاندن‌ها؛ حفاری‌ها؛ و استخراج هرچه عمیق‌تر دیگر کافی است. ما در حال کندن گور خود هستیم».

بیست‌وششمین اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (کاپ۲۶) یک روز پس از آن افتتاح شد که کشورهای گروه ۲۰، یعنی قدرتمندترین اقتصادهای جهان، نتوانستند به هدف توقف کامل انتشار گاز کربن به جو زمین تا سال ۲۰۵۰ متعهد شوند. این در حالی است که به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حدود سال یادشده برای جلوگیری از گرم شدن شدید کره زمین ضروری است.

در کنفرانس مقابله با تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که از ۱۰ تا ۲۱ آبان در گلاسکو برگزار می‌شود هزاران نفر از رهبران و نمایندگان ۲۰۰ کشور حضور دارند. برگزاری این کنفرانس به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاده بود.

از ایران که یکی از آلوده‌کننده‌ترین کشورهای جهان است، قرار است علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز ۱۷ آبان در رأس هیئتی به این کنفرانس برود.

ایران با وجود اقتصاد بی‌رونق خود جزو ده آلاینده اول دنیا از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای است و با وجود تعهدات لفظی دولت پیشین در مجامع بین‌المللی، انتشار این گازها در ایران طی چند سال اخیر کاهشی نشان نمی‌دهد.

رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه خبر دادند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، برنامه خود برای شرکت در کنفرانس گلاسکو را لغو کرده و دلیل آن را این عنوان کرده که بریتانیا به خواسته‌های ترکیه در مورد ترتیبات امنیتی پاسخ نداده است.

انتظار می‌رفت آقای اردوغان پس از شرکت در نشست گروه ۲۰ در رم، به نشست جهانی اقلیمی بپیوندد اما کمی بعد از نیمه شب دوشنبه به ترکیه بازگشت.

روز دوشنبه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در افتتاحیه اجلاس کاپ۲۶ هشدار داد که زمان برای انجام اقدامات مؤثر جهت مهار اثرات گرمایش جهانی رو به پایان است.

او در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «خشم و ناشکیبایی جهان غیرقابل مهار خواهد بود مگر این‌که ما ... در مورد مسئله تغییرات آب‌وهوایی جدی باشیم».

بوریس جانسون از رهبران کشورها خواست از تعهدات موجود فراتر بروند و برای زنده نگه داشتن هدف تعیین‌شده، یعنی محدود کردن افزایش گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن اقدام کنند.

دانشمندان می‌گویند گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد فجایع بسیاری به‌بار خواهد آورد و میلیون‌ها نفر بی‌خانمان و گرسنه خواهند شد اما گرم‌تر شدن زمین در حدی بالاتر از آن فجایعی غیرقابل تصور رقم خواهد زد.

الوک شارما، رئیس این دوره از کنفرانس اقلیمی سازمان ملل، در نخستین روز این نشست تأکید کرد: «این اجلاس، آخرین و بهترین امید ما برای دستیابی به هدف محدود کردن افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجهٔ سانتی‌گراد است».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، امانوئل مکرون از فرانسه، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، و ابراهیم صالح، رئیس‌جمهوری مالدیو در نشست روز دوشنبه گلاسکو سخنرانی دارند.

با استفاده از رادیو اروپای آزاد، خبرگزاری رویترز و سایت الجزیره/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG