لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

درخواست سازمان ملل از لبنان برای تضمین گشت‌زنی‌ آزاد نیروهای حافظ صلح


نیروهای حافظ صلح موسوم به «یونیفیل» مستقر در لبنان
نیروهای حافظ صلح موسوم به «یونیفیل» مستقر در لبنان

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از دولت لبنان و شبه‌نظامیان حزب‌الله خواست اجازه گشت‌زنی‌های اعلام نشده به نیروهای حافظ صلح در این کشور داده شود.

پیش‌نویس این قطعنامه که سال گذشته ارائه شده بود، روز پنج‌شنبه ۹ شهریور بدون هیچ رای منفی، با موافقت ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل و رای ممتنع روسیه و چین تصویب شد.

این قطعنامه خواستار آزادی عمل نیروهای بین‌المللی حافظ صلح مستقر در لبنان شده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، مقامات لبنان در تلاش بودند که بندی از پیش‌نویس قطعنامه را که خواستار گشت‌زنی‌های اعلام نشده نیروی حافظ صلح بود حذف کنند، اما موفق نشدند.

حسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله، روز دوشنبه هفته جاری هشدار داد که پیش‌نویس قطعنامه یاد شده ناقض تمامیت ارضی لبنان است و آمریکا با این وسیله در صدد مجبور کردن نیروهای حافظ صلح به جاسوسی برای اسرائیل است.

شورای امنیت سازمان ملل با ۱۵ عضو، در پاسخ به درخواست لبنان برای حذف بند گشت‌زنی‌های اعلام نشده، اعلام کرد بر اساس توافق میان سازمان ملل و دولت لبنان، نیروهای حافظ صلح موسوم به «یونیفیل» مستقر در این کشور، ملزم به اطلاع‌رسانی قبلی به دولت لبنان برای گشت‌زنی نیستند.

اسرائیل بارها حزب‌الله لبنان را که گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، متهم کرده که نیروهای حافظ صلح یونیفل را از اجرای مأموریت خود باز می‌دارد.

حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ وارد جنگی یک ماهه و بی‌نتیجه با تلفات انسانی بالا شدند. اسرائیل همچنین در سال ۲۰۱۹ از کشف و انهدام تونل‌های حفاری شده در مرزها توسط نیروهای حزب‌الله برای حمله به شهروندان این کشور خبر داد.

یونیفیل از سال ۱۹۷۸ برای نظارت بر خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان تشکیل شد و پس از جنگ سال ۲۰۰۶ ماموریت آن بدین صورت گسترش یافت که نیروهای حافظ صلح اجازه پیدا کردند در امتداد مرز لبنان و اسرائیل مستقر شوند تا به ارتش لبنان کمک کنند که برای اولین بار در دهه‌های گذشته اقتدار خود در جنوب لبنان را تثبیت کند.

حسن نصرالله روز دوشنبه گفت ساکنان جنوب لبنان، جایی که حزب‌الله مرکز پشتیبانی و عملیات نظامی خود را دارد، اجازه اجرایی شدن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نخواهند داد.

او توضیح نداد حامیانش در جنوب لبنان چگونه مانع اجرایی شدن گشت‌زنی‌های اعلام نشده نیروهای حافظ صلح خواهند شد، اما اعلام کرد که علیه نیروهای حافظ صلح کسی دست به سلاح نخواهد برد.

این در حالی است که سال گذشته گروهی از ساکنان مسلح محلی در جنوب لبنان به یک کاروان یونیفیل آتش گشودند و در این جریان، یک حافظ صلح ایرلندی نیز کشته شد.

دادگاه نظامی لبنان ژوئن امسال پنج مرد را در این پرونده به قتل متهم کرد و یک مقام قضایی لبنان اعلام کرد هر پنج متهم با حزب‌الله مرتبط هستند.

حزب‌الله این موضوع را رد کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG