لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار آزادی بلادرنگ همه زندانیان سیاسی بلاروس شد


عکسی آرشیوی از سخنرانی آنایس مارین، گزارشگر ویژه سازمان ملل در شورای حقوق بشر این سازمان
عکسی آرشیوی از سخنرانی آنایس مارین، گزارشگر ویژه سازمان ملل در شورای حقوق بشر این سازمان

آنایس مارین، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در بلاروس روز دوشنبه ۱۴ تیر گفت حدود ۵۳۰ نفر که به اعتقاد گروه‌های مدافع حقوق بشر به دلایل سیاسی در بلاروس زندانی هستند، باید هر چه سریع‌تر آزاد شوند.

خانم مارین همزمان با ارائه گزارش سالانه خود به اجلاس شورای حقوق بشر گفت که از زمان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در تابستان سال ۲۰۲۰ وضعیت آن کشور «بسیار بدتر» شده است.

وی افزود که وادار کردن یک هواپیمای مسافربری به فرود در فرودگاه مینسک با هدف بازداشت یک روزنامه نگار مخالف، بخشی از اقدامات گسترده حکومت بلاروس برای «تصفیه» همه منتقدان و دگراندیشان است.

به گفته او، «حکومت بلاروس در حال اجرای نوعی پاکسازی سیاسی است که یادآور روش‌های تمامی رژیم‌های دیکتاتوری است.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل با اشاره به حادثه فرود اجباری هواپیمای شرکت رایان ایر در فرودگاه مینسک گفت: «این حادثه که جامعه بین المللی را شوکه کرد به خوبی اراده تمامیت‌خواهانه حکومت برای پایان دادن به هرگونه مخالفت و انتقاد را از طریق تصفیه افراد نامطلوب رژیم نشان می‌دهد.»

خانم مارین در بخش دیگری از گزارش به اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت عمدا از مفهوم «تصفیه» استفاده می‌کند چون در وضعیت فعلی آن بخش از مردم بلاروس که مخالف رژیم هستند گزینه‌های چندانی ندارند. آنها یا مجبورند خود را سانسور کنند، یا مقاومت کنند و با خطر بازداشت روبرو شوند و یا از کشور بگریزند.

آنایس مارین تاکید کرد که در مقایسه با گزارش قبلی او به شورای حقوق بشر در سپتامبر گذشته «وضعیت در بلاروس بسیار بدتر شده است.»

در آن زمان به دلیل تداوم اعتراضات گسترده به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، بلاروس در وضعیت بحرانی و شکننده‌ای قرار داشت.

الکساندر لوکاشنکو که چند دهه با مشت آهنین در بلاروس حکومت کرده ادعا می‌کند که با کسب حدود ۸۰ درصد از آرا برای ششمین بار در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیده است. ولی مخالفان می‌گویند در انتخابات تقلب شده و نامزد مورد حمايت آنها به پیروزی رسیده است.

اعتراضات بلاروس پس از حدود دو ماه سرکوب مداوم فروکش کرد ولی پس از آن بازداشت مخالفان و سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل ادامه داشته است.

آنایس مارین یادآوری کرد که هنوز هم حدود ۵۳۰ نفر که به اعتقاد گروه‌های مدافع حقوق بشر به دلایل سیاسی بازداشت شده‌اند در زندان هستند.

به گفته او، طی یک سال گذشته بیش از ۳۵ هزار نفر صرفا به دلیل استفاده از حق خود برای شرکت در اجتماعات مسالمت‌آمیز و دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر بازداشت شده‌اند.

هزاران نفر دیگر نیز توسط ماموران انتظامی و امنیتی مورد آزار و ارعاب قرار گرفته و گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که تعداد زیادی از بازداشت شدگان شکنجه شده‌اند و آزار و شکنجه در زندان‌ها «سیستماتیک» است.

خانم مارین افزود: «این موارد گسترده از نقض حقوق بشر تاکنون به هیچ وجه بررسی نشده و عوامل آن محاکمه نشده‌اند که نشان‌دهنده مصونیت ماموران حکومتی از هرگونه پاسخ‌گویی و تعقیب قضایی است.»

او تاکید کرد که در ماه‌های اخیر علاوه بر فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران، تمامی مردم بلاروس از هر گروه سنی و یا صنفی و حرفه‌ای مورد سرکوب قرار گرفته و حکومت اکنون از فرزندان، والدین، همسایگان و همکاران فعالان سیاسی انتقام می‌گیرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG