لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

نماینده سازمان ملل: تشدید تنش نظامی در سوریه خطرناک است


گیر پدرسن
گیر پدرسن

نماینده ویژه ایالات متحده در امور سوریه روز سه‌شنبه هشدار داد که تشدید درگیری‌های نظامی در این کشور جان غیرنظامیان و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و از ترکیه و نیروهای کُرد در شمال درخواست کرد که از تشدید درگیری‌ها بپرهیزند.

گیر پدرسن به شورای امنیت گفت که درخواست سازمان ملل برای حداکثر خویشتن‌داری و کاهش تنش درباره سایر مناطق سوریه نیز صدق می‌کند. او از جمله به افزایش موارد نقض توافق آتش‌بس در ادلب، حملات هوایی منسوب به اسرائیل در دمشق، حمص، حما و لاذقیه و همچنین حملات هوایی در مرز عراق و سوریه اشاره کرد.

آقای پدرسن گفت که حملات هوایی حکومت سوریه در ادلب، شمال غربی کشور، به کشته و زخمی شدن غیرنظامیانی انجامیده که در کمپ زندگی می‌کنند. او افزود که این حملات منجر به تخریب چادرهای مردم غیرنظامی و آوارگی مجدد صدها خانواده شده است.

این مقام سازمان گفت که اما نگرانی اصلی او افزایش حملات دوجانبه میان نیروهای دموکراتیک سوریه و ارتش ترکیه است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تاکید کرده که ارتش این کشور حمله زمینی خود به شمال سوریه را با هدف نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی کرد آغاز خواهد کرد.

ارتش ترکیه به دنبال بمب‌گذاری اخیر در شهر استانبول که به کشته شدن شش نفر انجامید، حملات هوایی گسترده‌ای را علیه شبه‌نظامیان کرد در عراق و سوریه انجام داده است. آنکارا این گروه‌ها را مسئول بمب‌گذاری استانبول می‌داند. اما گروه‌های کرد این اتهام را رد کرده‌اند.

نماینده سازمان ملل گفت که به نیویورک آمده است تا به شورای امنیت در مورد «خطر تشدید درگیری‌های نظامی» در سوریه هشدار دهد و بگوید که این درگیری‌ها چه تبعاتی برای غیرنظامیان و امنیت منطقه خواهد داشت.

آقای پدرسن اظهار داشت: «و من از این سناریو می ترسم که درگیری‌ها تا حدی تشدید شود، چرا که امروز هیچ تلاش جدی برای حل و فصل سیاسی مسائل در سوریه وجود ندارد.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG