لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

سفیر سازمان ملل متحد برای گفت‌وگوهای جدید به یمن رفت


شماری از نیروهای حامی دولت یمن
شماری از نیروهای حامی دولت یمن

سفیر سازمان ملل متحد در امور یمن روز چهارشنبه سوم مرداد برای انجام گفت‌وگوهای جدید با شورشیان به صنعا رفت. همزمان نیروهای دولتی و حامیان آنها تهدید کرده‌اند اگر این مذاکرات شکست بخورد حمله به بندر حدیده را از سرخواهند گرفت.

نیروهای دولتی و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی می‌گویند با هدف کمک به مذاکرات صلح به میانجی‌گری سازمان ملل متحد فعلا حملات به حدیده را متوقف کرده‌اند.

مارتین گریفیس هفته‌هاست تلاش می‌کند تا مذاکرات بین دولت یمن و شورشیان حوثی مورد حمایت ایران دوباره از سرگرفته شود.

دولت یمن می‌گوید شورشیان حوثی قبل از شروع مجدد مذاکرات صلح باید از بندر حدیده خارج شوند و تاکید می‌کند که این شهر باید توسط دولت کنترل شود.

یک مقام ارشد یمنی گفت دولت حضور ناظران بین المللی در حدیده برای «نظارت بر مدیریت بندر و انتقال درآمدهای مالی آن به بانک مرکزی را که در کنترل دولت است، می‌پذیرد.»

دولت یمن و حامیان آن هشدار می‌دهند که اگر این مذاکرات شکست بخورد حملات به حدیده از سرگرفته خواهد شد. این باعث شده که نگرانی‌ها در مورد توقف فعالیت بندر حدیده و در نتیجه بدتر شدن شرایط مردم افزایش یابد.

یک مقام نظامی یمنی به خبرگزاری فرانسه گفت: «نیروهای ما آماده هستند تا در صورت شکست این ماموریت سازمان ملل متحد حمله به حدیده را آغاز کنند.»

عبدالمالک الحوثی رهبر شورشیان هفته گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه فیگارو گفت اگر نیروهای طرفدار دولت تهاجم خود را متوقف کنند او حاضر است کنترل بندر حدیده را به سازمان ملل متحد واگذار کند.

مارتین گریفیس ظهر چهارشنبه وارد صنعا شد و بدون گفت‌وگو با خبرنگاران به محل اقامت خود رفت.

او روز یکشنبه با مقامات دولت یمن در ریاض گفت‌وگو کرد. آنها خواستار آزادی زندانیان و اسرا شدند.

خحدود ۷۰ درصد از واردات یمن در بندر حدیده تخلیه می‌‌شود. تخمین زده می‌شود که حدود ۸ میلیون نفر از مردم یمن با خطر قحطی روبرو هستند.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ این بندر در حاشیه دریای سرخ و همینطور صنعا پایتخت و بخش گسترده‌ای از خاک یمن را تصرف کردند.

دولت یمن و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی شورشیان حوثی را متهم کرده که تسلیحات قاچاق خود را از طریق این بندر دریافت می‌کنند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشورهای این ائتلاف نظامی از مارس ۲۰۱۵ با هدف عقب راندن حوثی‌ها و بازگرداندن حکومت به دولت یمن در این جنگ داخلی شرکت کردند.

از زمان دخالت آنها و تشدید جنگ در یمن حدود ۱۰ هزار نفر از جمله دو هزار و ۲۰۰ کودک کشته شده‌اند.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG