لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

فرستاده ویژه سازمان ملل با مذاکره‌کننده شورشیان حوثی دیدار کرد


مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن
مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن روز جمعه ۷ خرداد گفت که با یک مذاکره‌کننده ارشد شورشیان حوثی دیدار و درباره نقشه راه پایان دادن به درگیری شش ساله در این کشور گفت‌وگو کرده است.

حوثی‌های یمن از شش سال پیش تاکنون بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، پایتخت یمن، تسلط یافته‌اند. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده است.

به‌گفته مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل، دیدار او با محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد گروه حوثی‌ها، روز پنج‌شنبه ۶ خرداد در مسقط، پایتخت عمان، انجام گرفت. هفته گذشته، تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا، از حوثی‌ها به دلیل سر باز زدن از دیدار با آقای گریفیتس در سفر قبلی‌اش به شدت انتقاد کرده بود.

آقای گریفیتس می‌گوید که در دیدار روز پنج‌شنبه طرفین درباره طرح‌های سازمان ملل برای بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا، رفع محدودیت‌ها در بندر حدیده و همچنین برقراری آتش‌بس به‌منظور از سرگیری مذاکرات بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

جنگ یمن که نبردی نیابتی بین تهران و ریاض تلقی می‌شود، تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته است، از جمله ۱۳ هزار غیرنظامی که به‌دلیل حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار کودک نیز به دلیل قحطی جان باخته‌اند.

در حال حاضر، میلیون‌ها نفر از مردم این کشور با اتکا به کمک‌های بشردوستانه بین المللی زندگی می‌کنند. سازمان ملل بارها هشدار داده است که شرایط یمن به دلیل گسترش قحطی و گرسنگی روزافزون در این کشور یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری در سال‌های اخیر را رقم زده است.

جنگ یمن از سه سال پیش عملا به بن‌بست رسیده است. علاوه بر سازمان ملل، دولت جدید آمریکا نیز با تشدید اقدامات دیپلماتیک تلاش می‌کند طرف‌های درگیر را به پذیرش آتش‌بس قانع کند.

همزمان با روی کار آمدن دولت جو بایدن فشارها بر ریاض برای پایان دادن به بحران یمن افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG