لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

کارشناسان سازمان ملل از ایران خواستند اعدام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را متوقف کند


کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل میگویند، حکم اعدام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار به آنها ابلاغ شده است.
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل میگویند، حکم اعدام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار به آنها ابلاغ شده است.

کارشناسان سازمان ملل روز چهارشنبه ششم آبان در بيانيه‌ای از حکومت ایران خواستند اعدام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را که به جرم دفاع از حقوق اقلیت‌های جنسی به مجازات مرگ محکوم شده‌اند، فورا متوقف کند.

به گفته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل محاکمه این دو زن در مرداد پايان يافته و حکم اعدام در ماه شهریور از سوی مراجع قضایی ایران به آنها ابلاغ شده است.

گزارشگران و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بخشی از بیانیه خود گفتند: «ما صدور حکم اعدام برای زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را محکوم کرده و از حکومت ایران می‌خواهیم هر چه سریع تر اجرای این احکام را متوقف و مجازات مرگ در مورد این دو نفر را لغو کند. حکومت ایران باید سلامت این دو زن را تضمین کرده و آنها را فورا آزاد کند.»

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل افزودند که هر چند جزییات حکم قضایی صادر شده در مورد این دو نفر به صورت علنی منتشر نشده است ولی براساس اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار گرفته است اتهامات آنها مربوط به فعالیت و سخنرانی در دفاع از حقوق اقلیت‌های جنسی است که در ایران به شدت مورد تبعیض هستند.

هم‌جنس‌گرایی طبق قوانین ایران ممنوع است و براساس قانون مجازات اسلامی رفتار و رابطه جنسی هم‌جنس‌گرایانه برای مردان و زنان جرم تلقی می‌شود.

این بیانیه به طور مشترک از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران، گزارشگر ویژه اعدام‌های خودسرانه، گزارشگر ویژه دفاع از آزادی اندیشه، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان و اعضای کار گروه بازداشت‌های فراقانونی، تبعیض علیه زنان و ناپدید کردن اجباری منتشر شده است.

کارشناسان سازمان ملل در بخش دیگری از این بیانیه خاطر نشان می‌کنند که نگرانی خود در مورد بازداشت فراقانونی، آزار و بدرفتاری با این دو زن و محاکمه آنها براساس گرایش جنسی «از جمله تبعیض علیه دگرباشان جنسیتی که این دو زندانی علیه آن فعالیت می کردند» را به مراجع مسئول در ایران اطلاع داده اند.

به گفته آنها حکومت ایران تاکنون به این ابراز نگرانی پاسخ نداده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز چندی پیش در بیانیه جداگانه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید از صدور حکم اعدام برای زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار «از محاکمه آنها در یک دادرسی که موازین عادلانه دادگستری در آن رعایت نشده و صدور حکم افساد فی الارض که معنای دقیق قضایی ندارد» ابراز تاسف کرد.

گزارشگران و کارشناسان مستقل بیان کننده مواضع رسمی سازمان ملل نیستند ولی نتایج تحقیقات خود را به اجزای مختلف این سازمان از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش می‌دهند.

بیانیه گزارشگران ویژه و کارشناسان سازمان ملل با درخواست لغو اعدام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار در شرایطی منشتر می‌شود که حدود ۱۲ روز از اعتراضات گسترده و پیاپی به مرگ مهسا امینی می‌گذرد.

مقامات حکومت ایران روزدوشنبه اعلام کردند که تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از جمله فعالان مدنی، فعالان حقوق بشر، وکلا و رزنامه نگاران بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG