لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

گزارشگران سازمان ملل آزار فعالان حقوق بشر در کرانه باختری توسط اسرائیل را محکوم کردند


سربازان اسرائیلی در جریان مقابله با معترضان فلسطینی در شهر الخلیل کرانه باختری
سربازان اسرائیلی در جریان مقابله با معترضان فلسطینی در شهر الخلیل کرانه باختری

گزارشگران ویژه سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد آزار فعالان حقوق بشر و کارکنان نهادهای بشردوستانه در روستای مسافر یطا واقع در کرانه باختری رود اردن توسط اسرائیل را محکوم کردند.

گزارشگران سازمان ملل تاکید کردند که این آزارها باید متوقف شود و ساکنان این روستاها کماکان با خطر کوچ اجباری از جمله رانده شدن از محل سکونت خود مواجه هستند.

چهار گزارشگر ویژه سازمان ملل در بخشی از بیانیه خود گفتند: «گستاخی و تعرض اسرائیل حد و مرزی ندارد. اسرائیل حتی فعالان حقوق بشر و کارکنان نهادهای بشردوستانه را که تلاش می‌کنند از ساکنان بی‌پناه روستای مسافر یطا حمایت کنند آزار می‌دهد».

«این اقدامات اسرائیل تعرض آشکار به موازین حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است و در عین حال مصونیت صاحبان قدرت برای آزار مردم بی‌پناه را برملا می‌کند».

شکايت ساکنان روستای مسافر یطا در حومه شهر الخلیل که اسرائیل در آن یک پایگاه نظامی دارد یکی از باسابقه‌ترین پرونده‌های قضایی در اسرائیل است. ارتش اسرائیل در اوایل دهه هشتاد میلادی حدود ۳۰ کیلومتر مربع از اراضی منطقه را « محدوده نظامی» اعلام کرد و در آن زمان ادعا کرد که این اراضی خالی از سکنه هستند.

ساکنان هشت روستای منطقه حدود بیست سال پیش از دولت اسرائیل به‌دلیل اقدام برای اخراج آن‌ها از روستاهای خود شکایت کرده‌اند. دیوان عالی اسرائیل در ماه مه امسال تخلیه ساکنان فلسطینی این منطقه برای احداث یک مرکز آموزشی نظامی را تایید کرد.

چهار گزارشگر ویژه سازمان ملل که وظیفه آن‌ها تحقیق در مورد نقض قوانین بین‌المللی و موازین حقوق بشر است ولی گزارش آن‌ها بیانگر موضع رسمی این نهاد نیست، در بخش دیگری از بیانیه خود افزودند: «پیامدهای فاجعه‌بار حکم دیوان عالی اسرائیل اکنون کاملا مشهود است. حدود هزار و ۲۰۰ فلسطینی ساکن مسافر یطا اکنون بدون هیچ‌گونه حمایت و حفاظتی با خطر کوچ و اخراج اجباری از محل زندگی خود روبرو هستند».

این بیانیه توسط گزارشگر ویژه حقوق بشر در مناطق اشغالی فلسطین، گزارشگر ویژه آوارگان درون مرزی، گزارشگر ویژه مسکن مناسب و گزارشگر ویژه وضعیت فعالان حقوق بشر تنظیم شده است.

در بخشی از این بیانیه ضمن انتقاد از آزار فعالان حقوق بشر و کارکنان نهادهای بشردوستانه توسط اسرائیل گفته می‌شود: «این افراد در موارد متعددی به بهانه ورود بدون اجازه به محدوده نظامی در پست‌های بازرسی به مدت چند ساعت متوقف و یا بازداشت شده و مدارک شناسایی و خودروهای آن‌ها توقیف شده است».

گزارشگران ویژه سازمان ملل به‌خصوص در مورد وضعیت سامی حورینی، فعال سرشناس حقوق بشر و عضو یک نهاد مدنی به نام «شباب صمود» ابراز نگرانی کرده و گفتند تنها فعالیت این گروه، مقاومت مسالمت‌آمیز در برابر شهرک‌سازی اسرائیل در مناطق روستایی جنوب الخلیل است.

سامی حورینی روز هفتم مرداد در یک پست بازرسی ارتش اسرائیل در مسافر یطا به مدت چند ساعت بازداشت شد.

گزارشگران ویژه سازمان ملل در بخش دیگری از بیانیه خود گفتند که سامی حورینی در پی شرکت در یک تظاهرات مسالمت‌آمیز در ژانویه سال گذشته، در یک دادگاه نظامی و به اتهام تعرض به یک سرباز اسرائیلی و ورود غیرمجاز به «محدوده نظامی» محاکمه می‌شود.

وکیل سامی حورینی گفت: «صدها عکس و ویدئو» برای رد این اتهامات به دادگاه ارائه کرده است و پنج فعال مدنی دیگر که در جریان آن تظاهرات در نزدیکی آقای حورینی بوده‌اند شهادت داده‌اند که او هیچ عمل خشونت‌آمیزی انجام نداده است.

وزارت خارجه و ارتش اسرائیل تاکنون در مورد بیانیه گزارشگران ویژه سازمان ملل اظهار نظر نکرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG